Zkrachovalý Saab dostal několik nabídek na záchranu

Stockholm - Nucení správci zkrachovalé švédské automobilky Saab obdrželi několik nabídek na záchranu podniku od švédských i mezinárodních investorů. Správce Hans Bergqvist uvedl, že nabídky byly podány před vypršením pondělního konečného termínu, odmítl však upřesnit jejich počet.

Bergqvist již dříve upozornil, že o Saab se zajímá šest až sedm investorů. Čínská společnost Zhejiang Youngman Lotus Automobile dnes podle švédské televize SVT uvedla, že za automobilku nabídla zhruba dvě miliardy švédských korun (5,6 miliardy Kč).

Turecká investiční firma Brightwell Holdings se však podle listu Dagens Industri rozhodla svou nabídku stáhnout. Důvodem je údajně neochota bývalého majitele Saabu, americké automobilky General Motors, ke spolupráci. „GM chce Saab usmrtit,“ řekl listu mluvčí tureckého podniku. Švédský soud vyhlásil bankrot Saabu koncem loňského roku. Automobilka již loni v dubnu zastavila výrobu, protože její dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům.

Ilustrační foto
Zdroj: ISIFA/Getty Images
Autor: David McNew

Podle automobilového odborníka Zdeňka Vacka značka Saab nemůže bez silného investora se zkušenostmi v oboru své ekonomické problémy zvládnout. „Saab jinak nemá šanci na přežití, maximálně na nějaké přežívání,“ poznamenal.

Přestože nucený správce dnes nechtěl přiblížit, jací investoři mají o podnik zájem, německý tisk již v minulosti spekuloval, že kolem Saabu se točí jeho německý konkurent BMW. „Asi by to byla úplně nejlepší varianta, mohly by se propojit technologie a platformy obou automobilek. Ze Saabu by se tak stalo něco podobného, čím je česká Škodovka ve Volkswagenu,“ myslí si Vacek. BMW nicméně spekulace nepotvrdil.

Ztrátový Saab předloni od GM koupila nizozemská společnost Swedish Automobile za 400 milionů dolarů (7,5 miliardy Kč). Loni v říjnu se Swedish Automobile předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však zkrachovala, protože narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Firma Youngman se ale letos podle médií začala o Saab opět zajímat. „Číňané by mohli do Saabu přinést nejen kapitál, ale také konexe a možnost distribuce na hladovém čínském trhu, kde je velká poptávka,“ podotkl Vacek. GM s obchodem nesouhlasí hlavně proto, že by z evropské automobilky mohly do Číny uniknout některé citlivé a tajné technologie.