Vypovězení smlouvy? I jednoduchá záležitost se může pěkně zamotat

Praha - Asi všichni máme za to, že vypovědět smlouvu není nic složitého. Některým společnostem dokonce stačí ohlásit zrušení smlouvy telefonicky nebo e-mailem. Určitě nejjistější je ale smlouvu vypovídat písemně, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou, abychom měli důkaz pro případ jakýchkoli nejasností či sporu. Samozřejmě počítáme s tím, že i po přijetí písemné výpovědi běží výpovědní lhůta podle obchodních podmínek. S čím ovšem rozhodně nepočítáme, je, že budeme výpověď smlouvy řešit skoro tři měsíce. Jenže jak se zdá, poskytovatelé služeb, které nám mají zpříjemňovat život, někdy dokáží věci pěkně zamotat.

V tomto článku se vrátíme k případu paní Aleny Klečkové, o kterém jsme již informovali v jednom z předchozích dílů naší poradny. Paní Klečková se snažila vypovědět smlouvu s UPC. Na stránkách České pošty zjistila, že dopis firma převzala hned druhý den. A protože podle obchodních podmínek UPC je výpovědní lhůta jeden měsíc, očekávala, že smlouva bude ukončena k 31. prosinci 2011. A očekávala také oficiální odpověď od UPC. Marně. Dotazem na klientském centru pouze zjistila, že písemnou výpověď společnost obdržela 1. prosince a smlouva tedy bude ukončena k poslednímu lednu, písemné vyrozumění jí bude v nejbližších dnech doručeno spolu s termínem, kdy si technik odveze modem. Jenže ani do konce ledna neměla paní Klečková od UPC žádnou odpověď.

Když se paní Klečková obrátila s prosbou o radu na Českou televizi, my jsme pouze překvapivě zjistili, že ačkoliv klientské centrum UPC s paní Klečkovou ještě před podáním výpovědi spolupracovalo, pak najednou zjistilo, že paní Klečková vlastně vůbec není jeho zákaznicí, nýbrž klientkou UPC DTH. To si dalo s odpovědí na dotazy ČT na čas, a tak jsme v minulém článku mohli pouze obecně poradit, ať čtenářka raději na nic nečeká, zapůjčený modem pečlivě zabalí a vrátí UPC DTH poštou.

I přes písemnou výpověď a po vrácení modemu přišla další faktura

Paní Klečková na nic nečekala a řídila se naší radou. „Myslela jsem, že poté napíšou, že smlouva je ukončená, vrácené zařízení přijali a že je vše v pořádku,“ uvedla zákaznice. „Místo toho si ale ještě dovolili zaslat složenku na únor 2012!“ zlobí se. Částku raději zaplatila, v tu chvíli totiž vlastně vůbec nevěděla, na čem je, a obávala se dalších problémů či pokut.

Krátce nato dorazil do redakce ČT e-mail od mluvčího společnosti UPC DTH Jiřího Kravala. Ten nejprve vysvětloval, jak se z klientky UPC, kterou paní Klečková původně byla, stala klientka UPC DTH. „Klientka opravdu podepisovala smlouvu s UPC Česká republika, od 1.6.2010 je ale všem klientům využívajícím satelitní služby tato služba poskytována společností UPC DTH. O změně jsme všechny klienty informovali,“ vysvětlil.

Klientce jsme vyšli vstříc, tvrdí firma

„Písemnou výpověď smlouvy jsme obdrželi 1. prosince 2011, na přání klientky ale byla smlouva ukončena k 31. prosinci 2011. Poskytnuté zařízení evidujeme jako vrácené. V těchto dnech by klientka měla obdržet písemné potvrzení výpovědi včetně informace o navrácení přeplatku, který evidujeme ke dni ukončení smluvního vztahu. Klientce rozhodně nehrozí žádná penalizace,“ dodal mluvčí. A tak se zdá, že po našem zásahu nakonec všechno dobře dopadlo.

O vrácení přeplatku si musí klientka zažádat

Jen ještě drobná perlička na závěr. Paní Klečková už opravdu konečně obdržela dopis od UPC DTH. Vše je v pořádku, smlouva byla ukončena k 31. prosinci 2011, jak nám mluvčí společnosti sliboval. Zařízení je vrácené a přeplatek činí 504 korun. Přeplatek ale společnost vrátí na základě žádosti. V případě vracení složenkou stačí žádost telefonická, pokud by ale chtěl zákazník poslat peníze na bankovní účet, je nutno požádat písemně.

„Čeká mě tedy ještě jeden telefonát na zákaznickou linku,“ povzdechla si na závěr Alena Klečková. „Každopádně ale díky České televizi se konečně hnuly ledy a já děkuji za pomoc,“ dodala.