Za návrat legendárních doubledeckerů si Londýn připlatil

Praha - Do ulic britské metropole se vracejí legendární dvoupodlažní autobusy s otevřenou zadní plošinou. Jenže za 8 prototypů vylepšených doubledeckerů městský dopravní podnik zaplatil 11,5 milionu liber, a podle některých kritiků tak byly autobusy předražené. Londýnský dopravní podnik ale tvrdí, že jakmile se začnou autobusy vyrábět sériově, zlevní. Pro město navíc neznamenají jen návrat legendy, nově budou mít hybridní pohon, což přispěje ke zlepšení kvality ovzduší v britské metropoli.

Doubledeckery se začaly stavět po druhé světové válce, aby nahradily do té doby vládnoucí trolejbusy. Starý dobrý Routemaster zmizel z londýnských ulic před sedmi lety. Poslední pravidelná linka 159 si po padesáti letech provozu svou derniéru odbyla 9. prosince 2005. Od té doby jezdily po Londýně modernější kloubové autobusy a nebo dvoupatráky, ale bez zadní naskakovací plošiny.

V roce 2012 nicméně legenda opět ožívá. Každý z osmi zbrusu nových autobusů vyšel londýnský dopravní podnik na 1,4 milionu liber, tedy sedmkrát víc, než by stál běžný doubledecker. „Jsou to prototypy, takže náklady jsou vysoké. Až je začneme vyrábět sériově, náklady pak budou nižší. Ale musíme na to postupně,“ uvedl šéf provozu londýnských autobusů Mike Weston.

Nové doubledeckery mají otevřenou zadní plošinu a jezdí v nich průvodčí, stejně jako tomu bývalo u jejich předchůdců. Splňují ale moderní bezpečnostní předpisy a dostanou se do nich i vozíčkáři. Na horní palubu vedou dvě schodiště místo jednoho. Největší změnou je ale hybridní elektropohon.

„Měli bychom přejít k elektrickým autobusům, abychom se vyhnuli znečištění. Každý rok zemřou v tomto městě předčasně asi 4 tisíce lidí, a to ne jen o několik týdnů, ale v průměru o 11 let. Musíme něco udělat s kvalitou ovzduší a takové autobusy nám s tím pomůžou,“ podotkl bývalý starosta Londýna Ken Livingstone.

Všech osm autobusů by mělo být v provozu do května, právě včas, aby uvítaly sportovní nadšence, kteří do Londýna přijedou kvůli Olympijským hrám.