Polští důchodci si našli cestu k internetovým nákupům

Varšava - Potraviny a další zboží nakupuje přes internet více než 30 procent polských důchodců. Takto vysoké číslo alespoň odhaduje průzkum společnosti Metro-AG. Firmy seniorům dovezou zboží až domů, navíc je mnohdy vyjde levněji než v kamenných obchodech.

„Přes internet jsem začal nakupovat před dvěma lety. Ukázaly mi to mé děti, ale pokusil bych se o to i sám,“ říká penzionovaný profesor Mieczyslaw Morka. Ten je v důchodu už několik let, ale celý život se musel ve svém oboru vzdělávat a své zvyky nezměnil ani po odchodu z univerzity. Nejdřív se naučil pracovat s internetem, a pak přes něj začal i nakupovat. Nyní sám říká, že být online je teď nepostradatelnou součástí jeho života. 

Krzysztof Felker, manažer firmy Friscol on-line

„Přes internet je to opravdu pohodlné a starším to pomůže v mnoha ohledech. Nemusí chodit ven a tahat se s těžkými nákupy, zboží je jim dopraveno až domů a v dobrém stavu.“


Polští důchodci tak objevili hlavní kouzlo internetových nákupů, kde si můžou koupit téměř cokoliv - od jídla až po elektroniku. „Zatím nemáme přesný údaj o počtu starších zákazníků, ale podle posledních marketingových zpráv pozorujeme dva trendy. Zájem důchodců o podobný nákup roste a za druhé mladí objednávají zboží za své dědečky a babičky,“ uvádí manažer společnosti Friscol on-line Krzysztof Felker. 

Pozadu nejsou ani čeští senioři. Tohoto trendu si všimli i výrobci mobilních telefonů a další elektroniky, kteří jim dodávají přístroje šité přímo na míru. Mají větší displej a jednoduché ovládání. „Dneska stále víc seniorů vyžaduje internet. Chtějí stahovat hudbu, chtějí fotoaparát, chtějí umět posílat MMSky,“ uvádí mluvčí Emporia Telecom Jiří Vrzáček. 

  • Telefon pro seniory
    Telefon pro seniory zdroj: ČT24
  • Telefon pro seniory
    Telefon pro seniory zdroj: ČT24

Nové chytré domácí spotřebiče navíc pomáhají důchodcům i v mapování svého zdravotního stavu. Jejich úkolem je monitorovat krevní tlak nebo třeba obsah kyslíku v krvi.