České značky ztrácí krok, změnit to má nový projekt

Praha - České výrobky a značky jsou sice kvalitní a mají historii, ale jsou málo vidět a třeba mladou generaci vůbec netáhnou. Změnit to má projekt České a kvalitní. Menším a středním firmám chce pomoci s propagací a dnešní středoškoláky chce vychovat k tomu, aby si české značky oblíbili.

Raději boty Adidas, než české „botasky“, spíš Philips než Etu a k tomu hodinky v mobilu, než „primky“ na ruce. Dnešní teenagery české značky příliš nelákají. „Mladá česká generace, která je pro nás velmi podstatná, aby značky, které mají historii, měly i budoucnost, české značky hodnotí jako neprestižní, nebo jako značky, které je nemůžou prezentovat,“ říká Vladimíra Faltysová, ředitelka projektu Czech Marketing Group.

Pomoci českým značkám zpět na výsluní i u mladé generace má nový projekt České a kvalitní. Tuzemským firmám chce radit hlavně s marketingem. „Je to důležité z hlediska dlouhodobého vnímání českých značek a jejich profilace,“ říká Jan Prokop, České značky, Prim. Podle průzkumů má totiž jen 25 procent menších a středních firem své vlastní marketingové oddělení.

České značky „nejsou pro mladé“, střední generaci zajímají

Mezi středoškoláky jednoznačně vedou americké značky, následují značky z Velké Británie, Německa, Francie nebo Itálie. „Ty zahraniční bych si vybral. Lidi kolem mě je taky mají, ale mně se víc líbí,“ říká středoškolák Slávek. Prestige, Prim, nebo třeba Pedro - značky, které se vezou na retro vlně dnes zajímají spíše střední generaci. Ta by uvítala i návrat dalších, dnes již polozapomenutých výrobků z minulosti. Ti mladší, ale po českých značkách sáhnou spíš jen, když netuší, odkud pocházejí. 

Mezi českými značkami najdeme i mnohé profesionální sportovní vybavení. Ačkoli jsou názvy těchto značek často anglické, jedná se o české výrobky. „Dobrý příklad by mohla být firma Sir Joseph, kterou vybudoval Josef Rakoncaj, v oblečení firma Tilak, která šije v Šumperku, High point ze Sušice,“ říká ředitel prodejny Hanibal Matouš Kačaba.