Na autosalonu v Ženevě se to hemží „esúvéčky“

Ženeva - Sportovní užitkové vozy, neboli SUV, jsou stále populárnější. Jen loni se jich v Česku prodalo přes 22 tisíc. Mohutné vozy s pohonem všech čtyř kol se snaží dobýt i ženevský autosalon. Výrobci zde představují studie aut, kterými brzy chtějí ukrojit z koláče prodejů něco pro sebe.

Evoque Convertible - konzervativnost a střechu nechal Land Rover na Britských ostrovech. Do Ženevy přivezl zbrusu novou studii cabrioletu Range roveru. Zato Bentley chce konkurenci superluxusních SUV převálcovat jako tank. Právě tak vypadá dvanáctiválcový koncept vůbec prvního terénního auta, které firma kdy postavila. „Počkáme si, jak se koncept bude lidem líbit, co řeknou na jeho design, motor a interiér. Zřejmě ještě tento rok se rozhodneme. Když do toho půjdeme, tak tento koncept uvidíte jako auto do roku 2015,“ prohlásil ředitel marketingu Bentley Alasdair M. Stewart.

Češi preferují praktičnost

V Česku se ale nejvíc prodávají jiná auta. Kategorii SUV suverénně vévodí domácí Škoda se svým Yettim. Na ni se dotahuje Dacia Duster. „Českým zákazníkům těchto neprémiových automobilů jde spíš o praktičnost a pocit bezpečnosti, zatímco zákazníkům těch luxusních SUV jde hlavně o prestiž,“ podotkl Jan Markovič, redaktor Hospodářských noviny.

Jedním z aut, která rozpoutala mánii luxusních SUV je porsche Cayenne. Tradiční výrobce sportovních aut ale věří, že rychlá kola se robustními čtyřkolkami nenechají ze silnic vytlačit. „Loni celý trh spíš stagnoval, ale během posledních měsíců se zvedá a podíl sportovních aut poroste i v budoucnosti,“ míní ředitel marketingu Porsche Bernahrd Maier.

Pro jistotu s sebou ale automobilka do Ženevy přivezla i vylepšenou verzi svého teréňáku. Mitsubishi zase nového Outlandera a Opel terénní vůz, kterému novináři přezdívají malá káva. Jmenuje se totiž Mokka a na trhu má konkurovat právě malým autům v kategorii SUV.