Benzin a nafta posunuly rekord, zdražil i LPG

Praha - Ceny pohonných hmot se v Česku vyšplhaly na další rekordy. Podle zjištění Českého statistického úřadu se cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 v pondělí vyšplhala v průměru na 36,61 koruny za litr, a byla tak o 15 haléřů vyšší než o týden dřív. Motorová nafta zdražila o pět haléřů a prodávala se v průměru za 36,97 koruny za litr.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Jason Merritt

O 15 haléřů na průměrných 36,60 koruny za litr podražil i bezolovnatý benzin Special 91. Významně se tentokrát zvýšila také cena plynu LPG, který se prodával v porovnání s předchozím týdnem o 37 haléřů dráž za 18,22 koruny za litr.

Podle analytika společnosti Colosseum Petra Čermáka souvisí růst cen pohonných hmot se zdražením benzinu a nafty na burze v Rotterdamu a významný vliv má také drahá ropa. „Projevuje se navíc lepší počasí, roste osobní doprava a kvůli vyšší poptávce roste cena benzinu, zatímco cena nafty stagnuje,“ doplnil analytik Jan Lener ze společnosti Broker Consulting.

Nástup jara zdraží benzin výrazněji než naftu, odhadují analytici

Analytik UniCredit bank Pavel Sobíšek v rozhovoru pro Českou televizi upozornil, že s přicházejícím jarem bude zřejmě více zdražovat benzin než nafta. „V hlavní motoristické sezoně, která začíná na jaře a končí na podzim, bývá benzin o něco dražší než nafta, zatímco přes zimu to může být naopak,“ vysvětlil.

Video Komentář Pavla Sobíška
video

Komentář Pavla Sobíška

Vysoká cena pohonných hmot snižuje spotřebitelskou poptávku. Lidé se snaží na pohonných hmotách šetřit. „V minulém roce si koupili pohonných hmot v reálném vyjádření o 3,5 procenta méně, a přesto za pohonné hmoty zaplatili o 7 procent více,“ podotkl Sobíšek.

Dopravci kvůli drahé naftě častěji žádají palivové příplatky

Drahé pohonné hmoty nicméně netrápí jen běžné spotřebitele, ale i podnikatele. Tuzemští dopravci už začali kvůli zdražování nafty stále častěji u zákazníků uplatňovat palivové příplatky. Největší tuzemské sdružení autodopravců Česmad Bohemia chce, aby se takzvaný diesel index stal součástí všech smluv. Vedle promítání ceny nafty do cen se dopravci dlouhodobě snaží prosadit snížení spotřební daně nebo zavedení takzvané profesionální nafty, kdy by jim stát zpětně část zaplacené spotřební daně platil.