Nastává doba „automatová“

Praha - Automaty vládnou světu. V době internetu by se mohlo zdát, že ustupují, ale opak je pravdou. Stále přibývají nové. Od těch běžných na občerstvení až po kuriózní, třeba na zlato nebo na vodu. Obchodníkům se totiž vyplácejí. Nahrazují lidi a prodejcům odpadají náklady na personál i na zřizování kamenných poboček.

Automat nebere plat, není nikdy nemocný a nepotřebuje přestávky ani dovolenou. Pro zaměstnavatele je to ideální pracovník. Každý člověk potká během desetiminutové chůze po městě v průměru pět automatů. Pokud je cíleně nehledá, nevnímá je. „Je to další prodejní kanál. Určitě to doplňuje e-shopy i klasický kamenný prodej. Výhodou je, že tu službu můžu mít kdykoliv,“ myslí si Dominik Hrodek, marketingový odborník. 

Od příštího roku začnou České dráhy s plošným nasazováním automatů na jízdenky a na řadě míst jimi nahradí klasické kasy. „Úspory budou v řádu milionů korun. Jen v případě personálu, který bychom měli v souvislosti se zavedením automatů ušetřit, se jedná o víc než 400 zaměstnanců,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. 

Vedle automatů na fotky nebo třeba na svačinu se začínají objevovat i automaty na zlato, zejména v Saúdské Arábii a Americe. „Je to způsob, jak se dostat k fyzickému zlatu. Nekupujete žádné certifikáty, nikdo vám nic neslibuje po telefonu, ani nekupujete podíly v pochybných společnostech,“ řekl Dave Jones, konzlutant společnosti PMX Gold. 

Ne vždy jsou ale s automatickým prodejem spokojení ti na druhé straně, tedy zákazníci. Třeba na takové odbavování letenek si na pražské Ruzyni stále hodně lidí stěžuje.