První žluté M v Česku zazářilo v pražské Vodičkově ulici

Praha – Je to už dvacet let, co na český trh vstoupil symbol západního konzumu a globalizace. Firma McDonald’s otevřela svou první pobočku ve Vodičkově ulici 20. března 1992. A ihned čelila v jednom dni náporu 11 tisíc zájemců o první pravý americký hamburger. Svoji klientelu ale firma neztratila ani po příchodu významných konkurentů na trh a stále dosahuje zdaleka největšího zisku. Jen loni se počet jedlíků hranolek a Big Maců vyšplhal na 62 milionů a dá se očekávat, že svou silnou pozici mezi fastfoody firma v Česku jen tak nepustí.

Perfektní marketing a zamření na rodiny s dětmi vyplnil mezeru na trhu, která zde po revoluci zákonitě existovala. Hlad po všem západním McDonald’s dokázal v mžiku ukojit a lidé se ve slavné restauraci chtěli najíst i přes poměrně vysoké ceny. S tehdejším průměrným platem by totiž Big Mac, jehož cena je dnes 70 korun, stál v přepočtu na dnešní ceny téměř 200 korun.

Zároveň se ale hned při otevření premiérové restaurace objevili protestující, příznivci hnutí Animal S.O.S, kteří firmu McDonald's vnímali jako představitele neekologického a neetického jednání. „Každý hamburger obsahuje utrpení a smrt zvířat, každý sáček hranolek znamená profit pro mezinárodní zločineckou firmu, jejíž zisk je založen na vykořisťování zvířat, přírody a životního prostředí,“ řekl tehdy Jakub Polák, významná postava českého anarchistického hnutí. 

Podobným výhradám McDonald's dodnes čelí po celém světě a společnost je přes své snahy o recyklaci a citlivý přístup k přírodě často vnímána jako symbol globalizace. Ostatně ještě v roce 1992 se provozovna ve Vodičkově ulici stala znovu terčem protestní akce, když ji v září obsadily a mírně poničily dvě stovky levicových radikálů. Protesty se konaly i v prosinci 1993 při otevírání brněnské pobočky; nejvážnější následky pro majetek firmy měly pražské demonstrace v roce 2000 při zasedání MMF.

KFC i Burger Kingu ujel vlak

Firma má dnes v Česku necelou stovku provozoven, které jen v loňském roce utržily na čtyři miliardy korun. A to není ani polovina, co si vydělala společnost Arest, provozující sítě KFC a Burger King. „McDonald’s byl první a ostatním ujel vlak,“ domnívá se viceprezident pro cestovní ruch z Asociace hotelů a restaurací ČR.

A zřejmě na tom skutečně trochu pravdy bude. Když na český trh před čtyřmi roky vstoupil velký americký fasfoodový řetězec Burger King, neměl příliš snadnou startovací pozici. Pro podobné podniky je totiž stěžejní lukrativní lokalita, kterých je dnes v této oblasti značný nedostatek a jsou výrazně dražší. Na český trh se chystají i dalších rychloobčerstvovací zařízení ze Spojených států, které by mohly výrazně snížit ceny u svých konkurentů. Postavení McDonaldu ale podle odborníků zřejmě neohrozí.

McDonald's zezelená

McDonald’s má kromě příznivců i širokou základnu mezi kritiky. Notoricky známá je především nezdravost a tučnost pokrmů, které vedou ke špatným stravovacím návykům zejména u dětí. Na ty také míří nejkritizovanější kampaně spojené s Happy Mealem (speciální menu pro děti s hračkou). Zastáncům zdravého stravování se ale nelíbí i stálé užívání bílého pečiva a hranolek. Firma reagovala zavedením salátů a nevelkého výběru ovoce a prosazováním slov „zdraví“ a „kvalita potravin“ do svých reklamních kampaní.

A do nejznámějšího fastfoodu se pouští také ekologové. Červená barva by tak měla zezelenat stejně jako image celé firmy a písmeno M zřejmě ztratí svou typickou žlutou barvu.

Historie firmy se začala psát v roce 1940, kdy bratři McDonaldové otevřeli v Kalifornii první restauraci; o osm let později pak přešli na „sériovou výrobu“ hamburgerů. Další zlom přišel v roce 1955, když licenci na jejich podnik koupil potomek českých emigrantů Ray Kroc, který si svůj první podnik otevřel v Illionis.