Večerková: Nadbytek značek na potravinách mate spotřebitele

Praha - České produkty cíleně vyhledává polovina lidí. Jistotu původu jim má dát logo s označením Český výrobek. O kvalitě a původu potravin se v poslední době živě diskutuje. U mnoha výrobků je pro spotřebitele obtížné určit jejich původ. Na trhu je totiž enormní množství značek. Peníze na kontrolu pravdivosti údajů uvedených na obalu není tolik, kolik by bylo třeba.

Potřebná kontrola stále vázne

Logo s označením Český výrobek by podle redaktorky MF Dnes Hany Večerkové český původ výrobku mělo zaručit, horší už je to ovšem s kvalitou. Značka byla dnes předvedena na tiskové konferenci. „Logo vypovídá o tom, že byl výrobek vyroben v Česku, z převážně českých surovin,“ poznamenala Večerková, podle níž ovšem chybí potřebný kontrolní mechanismus. 

Třeba Česká kvalita propagovala výrobky z Německa, Polska nebo Británie. Podobných „značek“ existuje na trhu už celá řada. Podle Večerkové se v důsledku toho spotřebitelé stále hůře orientují. „Každá další značka pro potraviny přinese ještě větší zmatek a nedůvěru spotřebitelů v jakékoliv značení,“ míní redaktorka.

Česnek
Zdroj: ČT24

Ta připomněla i kdysi ambiciózní projekt Czech Made. „Značku dnes nese pouhopouhých třináct výrobků a deset firem nabízejících služby,“ podotkla Večerková. I známou značku Klasa nyní mohou získat i potraviny ze zahraničí. 

Hana Večerková, redaktorka MF Dnes:

„Značka Český výrobek se mi z těch, co jsou na trhu, jeví jako nejlepší, protože výrobci si ohlídají ty výrobky mezi sebou. Každá značka, která je na trhu, označuje něco jiného, ať už je to Bio, Regionální potravina nebo Zaručená tradiční specialita.“

Ideálním řešením by bylo zavedení jednoho označení, problém je ale, že každá ze značek označuje něco trochu jiného. „Přivítala bych, kdyby nemalé finanční prostředky, které jdou na podporu státních značek, šly na zvýšenou kontrolu potravin,“ řekla redaktorka. Pak by bylo snazší například kontrolovat pravdivost údajů uvedených na obalech. Podle Večerkové by měl stát zároveň zatlačit na unii, aby na každém obalu musela být uvedena země původu.

Telefonát Hany Večerkové (zdroj: ČT24)