Britové nakupují na internetu jako o život

Londýn - Britská internetová ekonomika tvoří vůbec největší podíl hrubého domácího produktu ze všech zemí G20. Obchodování a nakupování online má na ostrovech hodnotu sto dvacet jedna miliard liber. Překonalo tak i podíl zdravotnické péče nebo výstavby.

Britská vláda doufá, že hodnota služeb a obchodu, který se odehrává online, pomůže na nohy celé domácí ekonomice. Podařit by se jí to mohlo, jelikož má ekonomika letos růst ještě o jedenáct procent. „Internetová ekonomika v sobě obsahuje to, co utratíme, abychom se připojili, co utratíme za nákupy na v internetových obchodech, a také všechny investice firem a vlád a čistý vývoz,“ poznamenal Paul Zwillenberg z Boston Consulting Group.

Británie přitom překvapila. Svět má za to, že víc nakupují na internetu například Američané. Lépe než Spojené státy je na tom ale třeba i Jižní Korea a Čína, kde elektronický obchod tvoří přes sedm a přes pět procent HDP.

Vůbec největší výdělky na webu čekají v příštích letech rozvojové země - až o 24 procent má růst obchod v Argentině a Indii. Silná G20 poroste už jen o osm procent.

Ed Vaizey, britský ministr kultury a komunikace:

„Mezi našimi telefonickými společnostmi je opravdová soutěživost, a díky tomu platí většina lidí za připojení rozumnou částku. To je zásadní faktor. Bez připojení by nemohla většina zboží dojet až před vaše dveře.“


O nutnosti podpořit takzvanou „e-commerce“ hovořil v pondělí i český premiér Petr Nečas. Kroky, které pomůžou jejímu dalšímu uvolnění, jsou součástí takzvaného Plánu pro růst Evropy.