Studenti se na Výstavišti učí starat o firmy - zatím jen o ty fiktivní

Praha - Na pražském výstavišti obchodují studenti středních škol s pivem, oblečením, zájezdy nebo třeba auty. Všechno ale pouze fiktivně. Studenti tam totiž sbírají cenné zkušenosti z praxe. Učí se, jak se starat o určitou společnost. Každý tu přitom má svou roli - od ředitele až po skladníka.

Půllitr nové značky piva Jizeran stojí sedmnáct korun. Koupit si ho zákazníci sice mohou, ochutnat už ale ne. Pivovar je totiž fiktivní. „Pokaždé máme možnost si vybrat svoji firmu nebo produkt, který budeme vyrábět, ale od roku 1994 se vyrábí pivo,“ prohlásil ředitel fiktivní firmy Jizeran Jakub Pergler.
 
Letošního ročníku se účastní skoro 150 firem. Téměř polovina z nich je ze zahraničí. Nejčastěji sem přijíždějí studenti ze Slovenska, Rakouska, Rumunska, Finska a Belgie. „Během roku si fiktivní firmy posílají nabídky a platí se normálně fakturami. Tady na veletrhu máme fiktivní banku, kde si náš návštěvník nebo kdokoliv, kdo přijde, student, vyzvedne i peníze. Následně s těmito penězi obchoduje,“ řekl ředitel pořádající firmy Antre Vojtěch Klimenta.

V ideálním případě si studenti obchodních škol vyzkouší vše, co by dělali i v praxi. „Firmy si vedou své účetnictví, vidí tam své náklady a potom vidí i své zisky nebo své ztráty,“ poznamenal pořadatel Richard Žert. 

Návštěvnost veletrhu kopíruje i reálný trh. Před rokem 2008 měli organizátoři rekordní účast firem - víc než dvě stovky. Teď jich je skoro o třetinu míň. Letošní ročník veletrhu fiktivních firem bude probíhat až do 22. března.