dTest: Apple omezuje práva spotřebitelů na dvouletou záruku

Praha - Firma Apple Sales International, která provozuje on-line obchod s výrobky Apple, omezuje podle sdružení TEST práva spotřebitelů. Nejvýrazněji se tak děje v souvislosti se zkrácenou zárukou produktů. Sdružení se proto připojilo k výzvě zahraničních spotřebitelských organizací k zastavení údajně nezákonných praktik, informoval Jan Votočka ze sdružení TEST. Firma ale na svých stránkách mimo jiné uvádí, že neomezuje žádné právo, jež zaručují české zákony. Zástupci Apple v Česku nechtěli zjištění komentovat.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Justin Sullivan

„Nejvíce do očí bijící jsou pasáže smluvních podmínek Apple týkající se záruky,“ prohlásil vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený. Společnost informuje pouze o zkrácené, nikoliv zákonné dvouleté záruce, a navíc v rozporu se zákonem neuvádí postup pro uplatnění reklamace, dodal.

Apple na stránkách store.apple.com v odstavci o záruce mimo jiné píše, že jednoroční omezená záruka nevylučuje, neomezuje nebo nepozastavuje žádné právo vyplývající z nesouladu se smlouvou, jež spotřebiteli náleží dle právního řádu České republiky.

Apple prý vyžaduje originální obal výrobku 

Podle dTestu jsou neúplné a zavádějící také údaje o možném vrácení zboží při odstoupení od smlouvy. Společnost od zákazníků například vyžaduje originální obal výrobku, na což nemá ze zákona právo. „Nelze souhlasit ani s úpravou okamžiku uzavření kupní smlouvy a s ustanoveními týkajícími se odpovědnosti za škodu,“ dodal Zelený, podle kterého je svérázný i požadavek zaslat spolu s objednávkou údaje z platební karty, ačkoli smlouva ještě nebyla uzavřena.

Apple vyzvaly k nápravě spotřebitelské organizace z dalších jedenácti evropských zemí, uvedl dTest, který současně podává podnět České obchodní inspekci, aby prověřila soulad uvedených smluvních podmínek s platnými předpisy.