Klient je podle evropského soudu chráněn proti úpadku CK i při podvodu

Praha - Klient cestovní kanceláře je proti jejímu úpadku podle rozhodnutí Evropského soudního dvoru chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Uvedla to dnes Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Její vyjádření se týká sporu mezi cestovními kancelářemi a pojišťovnou Generali ohledně výše vyplaceného pojištění klientům zkrachovalé cestovní kanceláře I. Parkam Holidays.

Cestovní kancelář byla pojištěna právě u Generali, a když loni zkrachovala, pojišťovna jejím klientům vyplatila jen část peněz. Zástupci cestovních kanceláří nyní chtějí po Generali vyplacení plné ceny zájezdů. Generali tvrdí, že povinnost pojišťovny vyplatit po krachu CK jejím klientům 100 procent ceny za neuskutečněné zájezdy je mýtus. Generální ředitel pojišťovny Štefan Tillinger argumentoval rovněž tím, že v případě úpadku I. Parkam Holidays mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu podvodu.

Jiří Cívka, mluvčí Generali:

„Rozhodnutí Evropského soudního dvora nijak nezpochybňujeme, týká se ale naprosto jiné situace, než do jaké dostali klienty majitelé I. Parkam Holidays krachem své cestovní kanceláře. Asociace buď situaci naprosto nechápe, nebo účelově manipuluje a spojuje věci, které vzájemně nijak nesouvisejí - namísto toho, aby sama přispěla k hledání systémového řešení situací, do kterých české turisty opakovaně přivedly nesolidní cestovní kanceláře.“


Cívka v zaslaném prohlášení také dodal, že navzdory probíhajícímu vyšetřování už pojišťovna jejím klientům vyplatila plnou výši limitu sjednaného pojistného plnění.

Z rozhodnutí Evropského soudního dvora nicméně vyplývá, že záruka pro vrácení peněz se vztahuje i na případy, kdy je úpadek CK způsoben jejím podvodným jednáním, upozornila AČCKA. Pojišťovna tak není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši, i když se dozví, že CK vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, tvrdí asociace. Pojišťovna je ale oprávněna domáhat se náhrady škody na CK, dodala asociace.

Generali naproti tomu upozorňuje, že jde o několikátý případ, kdy turisté nedostali kvůli úpadku cestovních kanceláří zpět všechny peníze. Kontroly České národní banky prý neshledaly v postupech pojišťovny pochybení. Ministerstvo pro místní rozvoj si ke kauze nechalo vypracovat odbornou právní analýzu. Podle ní pojišťovna zřejmě chybně stanovila pojistnou částku, a nedostála tím prý své úloze odborného garanta pojistné smlouvy. Konečné slovo v celé záležitosti bude mít soud.