Praha - Už za pět měsíců má začít v české metropoli pracovat řídící úřad navigačního systému Galileo. Přes velkou počáteční slávu a nadšení, že kromě projektu získalo Česko i možnost velmi zajímavých platů, se nedaří sehnat zaměstnance. Češi o náboru nevědí a cizincům se do Prahy nechce.
Projekt Galileo marně shání zaměstnance
To, kde bude sídlo Evropské vesmírné agentury je už jasné. Bude jím budova někdejší Konsolidační agentury, kam se úřad má přesunout v září. Většina kanceláří se v tuto chvíli přestavuje a pohyb po budově je proto kvůli bezpečnosti omezen. V září by tu ale mělo najít práci až šedesát lidí. O prestižní místa, kterých je nyní přibližně sedm, přesto není velký zájem. Vedoucí bezpečnosti si tu přitom má přijít skoro na dvě stě tisíc korun, asistent ředitele na třiaosmdesát tisíc a například manažer logistiky na šedesát tisíc korun.
Podle ředitele personální agentury Grafton Recruitment Milana Nováka hraje velkou roli náborová kampaň, která se ale kvůli současným sedmi místům nevyplatí udělat a podle evropských pravidel by zase jen česká kampaň byla diskriminační. Na ostatní volná místa se zase příliš nehrnou lidé, kteří pro Evropskou vesmírnou agenturu pracují v Bruselu. O Praze prý mají málo informací.
Podle vládního zmocněnce pro Galileo Karla Dobeše bude ještě pravděpodobně vypsáno dvacet pozic, kolik pozic ale zůstane nakonec volných pro Čechy, bude jasné už v červnu, kdy by se měli současní zaměstnanci Galilea začít stěhovat do Česka.
Co dokáže Galileo?
Galileo dokáže pomoci například epileptikům. Pozná, že má dítě záchvat, s přesností na dva metry určí, kde je, a pošle k němu nejbližší sanitku.
Galileo by navíc v horizontu zhruba deseti let mělo Čechům výrazně usnadnit i péči o domácnost. Podle vývojářů bude běžné zmáčknutím jediného tlačítka v telefonu kontaktovat „vesmírnou hospodyňku“, která na dálku zapne troubu, pračku, zkontroluje děti na cestě ze školy a nebo vypustí psa na zahradu.
Podle předsedy představenstava Asociace malých a středních podnikatelů Karla Havlíčka bude možná například bez řidiče možné řídit traktor. Konkrétní projekt na využití družic navíc v zemědělství už existuje teď. Měl by pomoci farmářům sbírat balíky slámy tak, aby šetřili čas i peníze. Teď totiž řidič s valníkem projede pole křížem krážem, protože neví, jak jsou balíky od sebe daleko. Galileo to ale umí lépe.
Navržen je i systém, který by pomocí družice dohlížel na pohyb veškerých vlaků, ale i personálu železnice. A v případě havárie by hned nahlásil, kdo je nejblíž. Na podobném principu můžou fungovat i bezpečnostní agentury.
„Na jednu stranu je to vysoký komfort, ale samozřejmě záleží na každé domácnosti, jestli bude chtít používat Velkého bratra,“ uzavírá ředitel Asociace malých a středních podnikatelů Karel Havlíček.