Jízda bez povinného ručení se může prodražit

Praha - Přes půl milionu aut registrovaných v Česku nemá povinné ručení a jejich řidiči ročně způsobí při nehodách škody za stovky milionů korun. Třeba tu loni nejdražší bude řidič splácet po zbytek života. Vyhýbal se placení tisícových složenek za pojistku, teď má zaplatit přes 31 milionů. Počet škod způsobených vozidly bez povinného ručení však v posledních letech klesá. V roce 2011 jich bylo 3 404, tedy o 30 procent méně než v roce 2008. Dnes to uvedl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec. Počet nepojištěných vozidel za poslední čtyři roky klesl o 27 procent.

Bez pojištění brázdí české silnice každé dvanácté auto, celkem mají na kontě jen za loňský rok nehody za víc než 200 milionů korun.

Jakub Hradec, ředitel České kanceláře pojistitelů:

„Motoristé si mnohdy neuvědomují, jaká rizika plynou z provozování nepojištěného vozidla. Pokud způsobí škodu a nemají sjednáno povinné ručení, jsou povinni škodu hradit ze své vlastní kapsy zpět do garančního fondu. Pokud při nehodě dojde k újmě na zdraví, může se škoda vyšplhat až k desítkám milionů korun.“

Přitom Česká kancelář pojistitelů průběžně neplatiče obesílá. Jen loni rozeslala 400 000 dopisů. „Ve většině případů jsou neplatiči povinného ručení úplně obyčejní občané a velká část z nich provozuje nepojištěné vozidlo omylem, z důvodu neznalosti zákona,“ řekla Petra Zlatohlávková, zástupkyně ředitele ČKP.

ČKP od ledna 2009 obesílá neplatiče pojištění s výzvou k zaplacení sankcí a žádá od nich příspěvek do garančního fondu ČKP, ze kterého se platí peníze poškozeným po nehodách, kde je viníkem právě motorista s nepojištěním vozidlem. Nepojištění motoristé vyplatili loni do fondu 454 milionů korun, v roce 2010 to bylo 195 milionů korun. 

Kdo nemá ručení, musí platit do garančního fondu

Přibývá ale i námitek na zaslané výzvy. Loni jejich podíl činil 16 procent, u pěti procent výzev nebyla námitka oprávněná, v 11 procentech byla. Největší část oprávněných námitek (54 procent) vzniklo kvůli chybám v datech Centrálního registru vozidel. U 23 procent je na počátku problému vlastník vozidla, který po jeho prodeji nezajistí aktualizaci údajů o vozidle v registru vozidel. Dalších 21 procent námitek je následkem chyb v datech pojišťoven.

Finanční hodnota nepojištěných škod klesla za poslední čtyři roky o 16 procent na 298 milionů korun. V loňském roce ovšem meziročně vzrostla o 87 milionů korun. Průměrná nepojištěná škoda činila loni 87 544 škod. 

Od ledna 2009 jsou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, povinni hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu. Sazba se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 korun denně, u osobního vozu 50 nebo 70 korun denně. Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které poskytují takzvané povinné ručení.

První zákon o povinném ručení sahá ještě do doby Rakouska-Uherska a je z roku 1908. Posledními změnami prošel v roce 1999, šlo ale spíše o změny kosmetické. Od té doby roste počet registrovaných aut v Česku geometrickou řadou. Z 5,5 milionu na víc než 7 milionů. Opačný trend je právě u těch nepojištěných. ČPK jich eviduje 600 tisíc, asi 100 tisíc z nich jejich provozovatelé pravidelně užívají. 

Vyvíjí se i cena povinného ručení. V současné době nabízí pojištění vozu 15 ústavů a výše roční pojistky se liší často i o tisíce. „Nejlepším obdobím pro změnu pojištění je jarní období, klient může ušetřit desítky procent ročně, je to v řádu tisíců korun,“ radí Tomáš Vohárčík, produktový manažer z TopPojištění.cz.