Ovocné pivo si získává české spotřebitele, vaří ho už i velcí hráči

Ústí nad Labem – O evropské prvenství v pití piva Češi ještě nepřišli – konzumují ho ale míň než dřív. Výrobcům tak klesají zisky. Začali proto hledat skulinu na trhu a snaží se nadchnout třeba ženy nebo sportovce. Přestože základ trhu stále tvoří klasická světlá piva, speciály se začínají na českém trhu chytat. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven se už jejich podíl vystoupal na 6,5 procenta a experti očekávají další růst.

Radlery, tedy piva míchaná s limonádou, byly doteď populární hlavně v německy mluvících zemích. Jako první je z velkých českých značek začaly vyrábět Krušovice, dnes patřící Heinekenu, velkého úspěchu s ním ale dosáhl až loni Staropramen, který pivo dochutil citronovou limonádou. „Pivo s příchutí bylo jedním z tahounů našeho růstu, naše společnost loni rostla o 9 procent,“ podotkl mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Kateřina Beute, mluvčí Heinekenu

„Z pohledu výrobců piva představuje tato kategorie velký potenciál růstu.“ Firma si od speciálních piv slibuje i zastavení trendu, který přesouvá spotřebu z hospod do domácností.


A zareagovala i konkurence - v polovině března oznámil plzeňský Prazdroj zahájení prodeje dvou speciálů pod značkou Gambrinus. „My jsme v testech nabídli velkou řadu příchutí a vybrali si řízný citron, což je osvěžující klasika a vybrali si i bezinku a limetku,“ upřesnil mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.

Na začátku dubna chce začít prodávat další pivní speciál také Heineken – tentokrát pod značkou Zlatopramen. „Přicházíme s jinou příchutí, a to je pomeranč se zázvorem,“ uvedl mluvčí Heinekenu Jiří Hauptmann.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové

Pivní kritici často hovoří o českém pivním trhu jako o konzervativním, zahleděném jen do jediného typu piv - takzvaného plzeňského typu. Velcí výrobci oponují, že je to tradice, která do české kotliny patří. Různě interpretují obě skupiny i aktuální čísla o prodejnosti, když se sečtou všechna deseti až dvanáctistupňová piva, mají stále dohromady na trhu podíl asi 93,5 procenta, o rok dřív to bylo 95 procent. Zbytek tvoří speciály, do nichž se počítají i radlery nebo nealkoholická piva.

Na točená ovocná piva si ale pijáci zřejmě budou muset počkat - tak jako čekali na nealkoholické pivo. Zatím se hospodští bojí, že jim v sudech zvětrá dřív, než ho stihnou prodat.