Malé banky si získávají klinety nejen vysokými úroky

Praha - Tři nové banky, které vstoupily na český trh v loňském roce, získaly zatím přes 70 tisíc klientů. Air Bank, Equa Bank a Zuno lákají na nízké poplatky, jednoduchou správu účtu a lépe úročené vklady. Zatím si u nich lidé uložili více než 28 miliard korun. To je oproti celkové velikosti bankovního trhu zanedbatelné, ale v příštích několika letech by tyto banky dohromady rády získaly téměř milion klientů.

Mnoho klientů velkých českých bank není spokojeno s peněžními službami. Vadí jim především komplikovaný systém různých balíčků nebo nízké úroky u vkladů, které nepokryjí ani inflaci. Řešením pro tyto klienty může být trojice nových bank. „Naše cíle jsou určitě velice ambiciózní. Někde jsem zaslechl, že jeden z našich konkurentů si vytyčil cíl 300 tisíc klientů a my bychom chtěli tento cíl určitě překonat,“ uvedl ředitel Zuno Bank Tomáš Kuna.

Nejvíce zákazníků z trojice malých bank má se 37 tisíci Zuno Bank, která spadá pod rakouskou Raiffeisen. Následuje česká Air Bank ze skupiny PPF a poté britská Equa Bank, k níž se hlásí 12 tisíc zákazníků. Většina z nich přichází z tradičních velkých peněžních ústavů, které si z toho zatím ale velkou hlavu nedělají. Jen Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka mají téměř 10 milionů klientů.

Nováčci sice nabízejí spotřebitelské úvěry s úrokem přes dvě procenta a termínované vklady úročené i více než třemi procenty. Hypotéky ale poskytuje pouze Equa bank a spotřebitelské úvěry jen Zuno. Velikostí pobočkové sítě se nové banky těm tradičním rovnat nemohou. Sázejí proto na moderní a atraktivní vzhled. „Neznamená to, že každý musí mít jen jeden účet. Může tady nastat situace jako u mobilních operátorů, kdy je tady víc SIM karet než je obyvatel,“ míní mluvčí Air Bank Rostislav Kocman.