Obliba operativního leasingu roste

Praha - Více než třetina českých podnikatelů si auta nekupuje, ale půjčuje od specializovaných firem. Ekonomická krize nutí firmy šetřit, v důsledku čehož si stále víc věcí nutných pro svůj provoz pouze pronajímají. Takzvaný operativní leasing je běžný v zahraničí a v současnosti proniká ve velkém i do České republiky. Půjčují se ale i obrazy, sochy nebo fotografie na chodbách. Umělci za pronájem dostanou honorář, firmy zase mohou zapůsobit na své zákazníky.

„Klienti k nám přicházejí opakovaně a my chceme, aby se pokaždé těšili, že tady zažijí opět novou galerii,“ připomíná jeden z přínosů pronájmu uměleckých děl obchodní ředitel AWD ČR Martin Valach. Jde o jedno z lákadel operativního leasingu, firmy mohou díla pravidelně obměňovat a nemusí investovat do nákupu. Pro umělce to zas znamená reklamu.

„Jejich obrazy jsou vidět, tedy nejsou uskladněny v nějakém ateliéru nebo v kamenné galerii, ale jsou na špičkovém místě,“ říká obchodní ředitel buyfeel.eu Andy Reiben. Pronajmout si firmy mohou ledacos, vedle umění také pokojové či venkovní rostliny, velkoformátové fotografie nebo reklamní displeje.

Výběr auta
Výběr auta

Přibývá i podnikatelů, kteří si půjčují auta. Nabídku poskytuje několik specializovaných firem, které každému pomůžou vybrat vůz přesně na míru. „Máme různé počty aut, dnes už zhruba dvaapadesát. Mění se to pochopitelně podle zaměstnanců,“ přiblížil správce vozového autoparku Your System Josef Mikuda. Ředitel jedné z leasingových společností Jaromír Hájek se může pochlubit celou řadou zákazníků, kteří mají pronajaty i stovky vozidel, stejně tak má i klienty, kteří si půjčí pouze jedno nebo dvě auta.

A poptávka v Česku po těchto službách roste. Zatímco v roce 2005 si auta půjčovalo jen 12 procent firem, v roce 2011 už jich byla více než třetina. Za možný důvod považuje Vratislav Válek z České leasingové a finanční asociace sílící pocit v mentalitě lidí, že je dobré auto často měnit a mít k dispozici stále nové a moderní. „To právě operativní leasing nabízí,“ dodává. Leasingové firmy pomáhají auto v obchodě i vybrat, poté se o něj plně starají - kontrolují ho v servisu, přezouvají pneumatiky, platí pojištění.