Stát zpřísní pravidla stavitelům dálnic

Praha - Stát hodlá zpřísnit pravidla pro stavitele dálnic, když po nich podle Hospodářských novin (HN) bude nově požadovat například desetiletou záruku. Nyní přitom platí pouze pětiletá garance. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už také nebude uznávat firmám valorizace. Podnětem ke změnám jsou potíže se zvlněnou ostravskou dálnicí D47.

„Připravili jsme zásadní soubor změn, které začínají platit už od letošního roku. Není přece možné, aby dálnice potřebovaly zásadní opravu hned poté, co skončí pětiletá záruční lhůta,“ prohlásil šéf ŘSD René Poruba.

Desetiletá záruční lhůta ale bude podle ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše diskvalifikovat menší firmy, které by deset let musely mít na případné opravy připraveno dost peněz. Samotnou stavbu dálnic by zpřísnění podmínek prý prodražit nemělo.

„Uvědomme si, že za zárukou jdou bankovní garance. Žádná z těch firem není schopná z pohledu své ekonomiky, z pohledu cash-flow složit příslušný obnos kvalifikovaný jako finanční záruka. Takže se překlápí tyto záruky do bankovních garancí,“ míní Matyáš.

16:9
Zdroj: isifa/Lidové noviny
Autor: Hynek Glos

Stát se chce vyhnout i rozhodčím doložkám

Stát má navíc při vyhodnocování nabídek přihlížet z devadesáti procent k nabízené ceně a z deseti procent k délce záruky. Dosud měla cena ještě větší hodnotu. ŘSD už také nehodlá přistupovat na rozhodčí doložky. Případné spory tak nebude řešit Rozhodčí soud při Hospodářské komoře v principu arbitráže, ale státní soudy. Ředitelství navíc plánuje nepřistupovat na valorizace. Stavby dálnic by proto neměly zdražovat dodatečně kvůli inflaci nebo cenám stavebních prací.

Novými podmínkami se budou muset řídit už firmy, které budou stavět brněnskou D1 nebo D3 v jižních Čechách. ŘSD chce zkusit některé body uplatnit i zpětně. Jedná například o prodloužení záruky u Lochkovského mostu na Pražském okruhu, který má už od zprovoznění problémy s těsnícími sváry.

Pražský okruh - ilustrační foto
Zdroj: Bögl a Krýsl

Od zavedení nových smluv si ŘSD slibuje úsporu co nejvíce peněz. Letos je na silnice i s dotacemi vyčleněno 40 miliard korun, příští rok to má být méně. Stát chce v letošním roce otevřít 63 kilometrů nových silnic a dálnic.