Kamiony by už napřesrok mohly platit všude, ve hře je návrat známek

Praha - Nákladní auta by mohla už příští rok platit za jízdu po všech silnicích. Ministerstvo dopravy České televizi potvrdilo, že už k tomu zpracovává analýzu. Zatímco na dálnici zajišťuje stát výběr pomocí mýtných bran, na ostatních silnicích by místo dosud uvažovaného satelitu zavedl papírové nalepovací známky. Ročně by tím mohl získat téměř miliardu korun.

Ministerstvo dopravy oprašuje myšlenku dálničních známek – alespoň jako jednu z možných variant zpoplatnění silnic nižších tříd. „V tuto chvíli to není o vracení té idey, myslím si, že otázka spíš zní, zda-li to dočasně do roku 2016 řešit nějakým alternativním způsobem, který není příliš drahý,“ uvedl šéf resortu dopravy Pavel Dobeš. Až po roce 2016 podle něj bude teprve ve hře technologické řešení.

Řidiči nákladních aut si papírové známky dobře pamatují. Až do roku 2006 si je lepili na přední sklo, aby mohli jezdit po dálnici. Řidiči osobních aut je využívají dodnes. Zatímco pomocí satelitu by stát ročně mohl vybrat přes 3 miliardy korun, známky vynesou jen jednu miliardu. Jenže náklady na vytištění známek jsou mnohem nižší, než splátky za výstavbu a provoz satelitního mýta.

Výsledky analýzy by mělo mít ministerstvo do konce června. Napovědět by měly mimo jiné například to, zda se bude zpoplatnění týkat všech nákladních aut, nebo jen vybraných segmentů – například kamionů nad 12 tun. Vláda by pak o rychlém zpoplatnění silnic nižších tříd mohla rozhodnout už během léta.

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

Kraje by zpoplatnění silnic nižších tříd uvítaly

Zatímco ministerstvo čeká na výsledek analýzy, kraje už mají jasno. Jejich silnice ničí nejvíc právě nákladní auta, a proto by za jízdu po nich měly platit, a to co nejdřív. „V letošním roce investujeme do oprav silnic částku, která se pohybuje kolem 2 miliard korun. To je obrovská částka, nicméně stále nestačí, protože bohužel zvláště nákladní doprava likviduje povrchy silnic rychleji, než my jsme je schopni opravovat,“ upozornil hejtman Středočeského kraje David Rath (ČSSD).

A jeho kolegové z dalších krajů jsou podobného názoru. „Já bych byl pro, aby byly zpoplatněny všechny nákladní vozy na komunikacích Pardubického kraje, to znamená především na komunikacích druhé třídy,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý (ČSSD).

Dopravcům by známky přidělaly starosti

Pro dopravce, kteří se už nyní perou s vysokými cenami nafty, by to znamenalo náklady navíc. „Takovéto zpoplatnění by určitě postihlo především lokální dopravu. A je třeba si uvědomit, že všechna vozidla nad 3,5 tuny už dneska platí silniční daň. A ta je určena právě na budování a údržbu infrastruktury. Takže tohle je jenom další způsob, jak z nich vytáhnout nějaké peníze,“ poznamenal zástupce generálního tajemníka ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Dopravci se už přitom chtěli letos jednou proti rozhodnutí zákonodárců bouřit. Nelíbilo se jim, že ministerstvo dopravy zvedlo mýtné, aniž by dopravcům vláda přiklepla slíbené kompenzace.