Exekuce kvůli neoprávněnému dluhu na povinném ručení

Praha - Jak asi všichni víme a jak už vyplývá ze samotného názvu, povinné ručení za svůj automobil prostě platit musíme. Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla je povinné za zákona a musíme jej platit dokonce i v případě, že s autem nejezdíme a jen s ním třeba parkujeme na ulici. Pokud pojištění platit nebudeme, musíme počítat s tím, že je po nás bude vymáhat Česká kancelář pojistitelů. S čím ale asi vůbec nepočítáme je situace, kdy je po nás vymáhán dluh za období, ve kterém jsme o existenci auta ani nevěděli.

Kamil Havlík si v listopadu 2010 koupil v autobazaru v Orlové starší škodovku. Podepsal kupní smlouvu, zaplatil dvacet tisíc, hned v bazaru uzavřel a zaplatil i povinné ručení a docela spokojeně jezdil. Jenže po roce nastal problém. Přišla mu obsílka od České kanceláře pojistitelů, že dluží za povinné ručení 4 700 korun, a to za období od června do září 2009. Jenže v tu dobu Kamil Havlík vůbec nebyl majitelem vozidla!

„Předpokládal jsem, že se spletli, poslal jsem jim ofocené doklady a byl jsem přesvědčený, že se vše vysvětlí,“ uvedl Havlík. Nic se ale nevysvětlilo. Přestože Kamil Havlík zaslal kupní smlouvu, ve které bylo datum, od kdy je vlastníkem vozidla, přestože zaslal velký technický průkaz, kde je zapsán jako majitel až o rok později, odpověď České kanceláře pojistitelů byla překvapivá.

Bohužel vámi tvrzené skutečnosti nebyly pro uvedené období potvrzeny ani nemohly být akceptovány. Příspěvek jste povinen uhradit, neboť dle zákona a § 15 jsme zjistili, že v námi nárokovaném období bylo vozidlo vedeno v příslušném registru, nebylo k němu uzavřeno povinné ručení a v tomto období jste byl vlastníkem nebo provozovatelem vozidla, sdělila kancelář.

A tak pan Havlík zaslal veškeré dokumenty ještě jednou, spolu s dopisem, kde celou situaci vysvětluje. Odpověď už nepřišla vůbec žádná. A tak jsme kontaktovali Českou kancelář pojistitelů a nestačili jsme se divit. „Případ byl předán k vymáhání inkasní agentuře, právní oddělení České kanceláře pojistitelů dvakrát zaslané dokumenty zamítlo s tím, že nemají vliv na nepojištěné období,“ uvedla operátorka zákaznické linky.

O vysvětlení jsme požádali také přímo ředitele České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce a poté kancelář otočila. „Na naší straně došlo k administrativní chybě, přehlédli jsme, že nám pan Havlík poslal fotokopii technického průkazu, kde bylo jasně uvedeno, od kdy on byl vlastníkem a v důsledku této chyby ten případ pokračoval,“ vysvětlil Hradec. Administrativní chyba? V technickém průkazu i v kupní smlouvě je zcela jasně napsáno, od kdy je pan Havlík majitelem, že by tedy pracovníci České kanceláře pojistitelů špatně četli? I proto má ředitel ČKP vysvětlení.

Kancelář pojistitelů hází vinu na ministerstvo dopravy

„Jedná se o případ strojového zpracování, pan Havlík totiž na samém začátku tvrdil, že byl pojištěn a my jsme zkoumali to pojištění a pojišťovna nám pouze potvrdila existenci pojištění vůči té době, která není předmětem naší výzvy, takže proto se stalo to, že místo aby se někdo – člověk - do toho dokumentu podíval, tak to počítač vyhodnotil a dal do jiného režimu,“ dodal Hradec. Každopádně je podle něj prvotní příčina problémů v chybných údajích z cCentrálního registru vozidel. To ale jednoznačně odmítlo ministerstvo dopravy.

„My jsme tento případ nechali na základě vašeho dotazu ověřit a zjistili jsme, že pan Havlík v té době nebyl majitelem vozidla, nechali jsme to ověřit z centrálního registru vozidel a tam byla tato skutečnost jednoznačně prokázána,“ informoval mluvčí ministerstva Martin Novák. Jinými slovy, Česká kancelář pojistitelů nemá žádný důvod po panu Havlíkovi peníze vymáhat.

Call centrum nemá aktuální informace

Ať už se tedy chyba stala kdekoli, pro pana Havlíka nakonec dobrá zpráva. Po natáčení České televize obdržel omluvný dopis, České kanceláři pojistitelů nedluží ani korunu. A proč to nešlo vyřešit bez přítomnosti televizní kamery?

„My jsme to ve skutečnosti vyřešili dříve, než se do toho zapojila televize, protože jsme 10. ledna letošního roku dali pokyn inkasní společnosti k tomu, aby případ zastavila,“ tvrdil nám Hradec. A že call centrum ještě před třemi dny informovalo, že dluh trvá? „Call centrum nemá přístup do interních údajů, proto tahleta informace zazněla, ta ale už je také překonána,“ vysvětlil Hradec.

K čemu tedy takové call centrum je, to je otázka. Pro pana Havlíka ale konečně dobrá zpráva. A pro vás ostatní? Povinné ručení řádně plaťte, potvrzení o zaplacení pojištění pečlivě schovávejte, a pokud by po vás Česká kancelář pojistitelů vymáhala dluh za dobu, kdy jste nebyli vlastníky vozidla, braňte se.

„Nejlépe zajít si na příslušný obecní úřad, obec může dát data z registru vozidel, což je jednoznačné prohlášení, že právně jste nebyli vlastníkem tohoto vozidla,“ doporučil Novák.