Únor maloobchodníkům příliš nepřál, tržby klesly

Praha - Tržby maloobchodníků včetně motoristického segmentu po očištění o sezonní vlivy klesly za únor reálně meziměsíčně o 0,2 procenta, meziročně očištěné o vliv počtu pracovních a kalendářních dní se snížily o 1,6  procenta. Vyšší počet pracovnch dní a pozitivní vývoj v motoristickém segmentu měly za následek meziroční růst tržeb bez očištění o 1,6 procenta. Informace přinesl Český statistický úřad.

„Maloobchodní tržby byly s meziročním růstem o 1,6 procenta v únoru o trochu lepší, než se čekalo. Trh v průměru počítal s růstem o jedno procento a náš odhad činil 1,3 procenta. Špatnou zprávou ovšem zůstává, že i toto je slabý výsledek, který je opticky zkreslen výhodou jednoho pracovního dne navíc ve srovnání s loňským únorem,“ komentoval statistiky hlavní analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

Naděje na zlepšení tržeb moc reálná není, spotřebitelé nenakupují

Tržby prodejců stagnují. Spotřebitelé šetří, poptávka po zboží je utlumená. „Růst nezaměstnanosti, inflace a restriktivní fiskální politika negativně dopadá na psychiku spotřebitelů a tržby prodejců,“ říká analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.

Podrobné informace o tržbách maloobchodů naleznete ZDE


Opravy a prodej motorových vozidel se drží

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,4 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,5 procenta, za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 3,7 procenta a za opravy o dvě procenta. Včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,9 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny klesly o 2,6 procenta.

U čeho rostly tržby nejvíce

  • Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.
  • Prodej s počítačovým a komunikačním zařízením.
  • Prodej textilu a obuvi, prodej přes internet, zásilkové služby a specializované prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím.

Nespecializovaným prodejnám klesly tržby o 0,9 procenta a ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost o 0,1 procenta.

Cenový deflátor, který v sobě zahrnuje změnu cen všech statků v ekonomice, ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 102,1 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.

Sáhneme si na úspory

„Pravděpodobně náš čeká další zvyšování nepřímých daní, které opět zvýší cenovou hladinu. Ceny porostou rychleji než mzdy, čímž mzdy reálně poklesnou. To znamená, že za svoji mzdu si toho budeme moci koupit čím dál méně. Domácnosti budou muset sáhnout do svých úspor, čímž se sníží jejich finanční polštář na horší časy,“ říká Markéta Šichtařová z Next Finance, s.r.o.


Video Rozhovor s Martinem Prokopem
video

Rozhovor s Martinem Prokopem