Odbory Škody se nedohodly s vedením, sobotní výroba nebude

Mladá Boleslav - Sobotní výroba ve Škodě auto končí, protože odbory se nedohodly s vedením firmy na kolektivní smlouvě. Už v úterý vyhlásily stávkovou pohotovost a na příští týden chystají na pracovištích mítinky. Odboráři chtěli zvýšit platové tarify o šest procent, firma jim ale nabídla necelé 4,5 procenta. Následné kroky budou známy až podle zájmu dělníků.

S platností kolektivní smlouvy skončila k poslednímu březnu dohoda o flexikontech, proto končí i sobotní výroba. Zájmem firmy by tak mělo být co nejrychlejší uzavření nové kolektivní smlouvy, prohlásil předseda odborů Jaroslav Povšík.

„Nejbližší mimořádná směna z pátku na sobotu byla plánována na 13. dubna, tuto sobotu se kvůli velikonočním svátkům uskutečnit neměla,“ prohlásil mluvčí automobilky Jozef Baláž. „Škoda Auto je stále v jednání s odbory a společnou snahou je dospět k dobrému výsledku přijatelnému pro obě strany,“ zopakoval Baláž.

Odbory plánují 33 mítinků

„Základem pro nás je zvýšit tarif o šest procent,“ zdůraznil. Podle něj je první mítink na pracovišti naplánován na příští týden, přesné datum ještě stanoveno nebylo. „Chceme uspořádat 33 mítinků ve třech závodech,“ doplnil. Neměly by být přitom delší než 15 minut. „Nebudeme tam diskutovat, jen informovat, testujeme si, kolik lidí obětuje své svačiny a přijde,“ prohlásil Povšík.

Jaroslav Povšík, předseda Podnikové rady OS KOVO

Jaroslav Povšík„Devět let naši zaměstnanci dělají rekord, firma si nebere půjčku, náklady na personál jsou nejnižší v rámci Volkswagenu. Frustrují nás bonusy za rok 2011 v koncernu a nemohou nás motivovat, ve VW Slovakia se očekává více než 1 000 euro.“


Odbory hodlají vyhodnotit ochotu zaměstnanců, dalším krokem by měla být výstražná stávka, následně ostrá na různých pracovištích, která ochromí činnost závodu. Shromáždění před budovou vedení společnosti chystají odboráři v případě, že se s firmou na podobě nové smlouvy ani na případném zprostředkovateli neshodnou. 

Další jednání o kolektivní smlouvě připouští odbory jen v případě, že firma nabídne vyšší hodnoty a přijde s konstruktivním návrhem, upřesnil Povšík. První setkání očekává příští úterý. Poslední nabídka firmy je nárůst platových tarifů o 4,3 procenta, zvýšení příplatku na penzijní připojištění o 100 korun, zaručená platba variabilního bonusu 5 000 korun a rozpočtovaná částka na osobní ohodnocení 15 procent. Odboráři požadují růst platů o šest procent, částku na osobní ohodnocení 16 procent a zaručený bonus zvýšit na 1,4 dekretového platu, podle Povšíka jsou však stále přístupni k úpravě svých požadavků.

Škoda Auto
Zdroj: ISIFA/SME
Autor: Somogyi Tibor

Principem flexikont je to, že lidé mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, když není práce. Na kontě jim vznikne jakési minus, jež si mohou umazat právě odpracováním mimořádných směn, které Škoda organizuje při zvýšení odbytu. Pokud si minusové saldo nestihnou vinou firmy odpracovat do konce roku, nic jim kvůli tomu nehrozí, konto se vynuluje.