Mýtné na silnicích nižších tříd by se mohlo vybírat už v roce 2014

Praha - Ministerstvo dopravy chystá legislativní rámec pro zavedení výběru elektronického mýtného i na silnice nižších tříd. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Zákon by měl být hotový do června. Úřad zavedení mýtného neopustil i přesto, že se podle některých studií jeví jako finančně ztrátové. Zároveň ale podle dřívějších informací České televize ministerstvo analyzuje také možnost vybírat mýtné na silnicích nižších tříd prostřednictvím papírových známek.

Jedním z důvodů, proč podle Dobeše chce ministerstvo v programu elektronického mýtného pokračovat, je skutečnost, že nechce přijít o peníze, které už do vznikajícího hybridního systému vložilo. Provozovatel mýtného systému Kapsch Česká republika přes tři roky testuje možnost kombinace nynější mikrovlnné a satelitní technologie, na což ze státního rozpočtu dostal téměř 800 milionů korun.

Pavel Dobeš, ministr dopravy

„Pokud by od června byla hotová legislativa, tak by termín spuštění mohl být od roku 2014.“


Pro výběr mýtného na síti silnic nižších kategorií nebudou použity mýtné brány, kterých by muselo být příliš mnoho, ale má být použita kombinace bran a satelitního systému. Kvůli tomu bude situace právně složitá a je nutné legislativní rámec vyřešit tak, aby na tom stát nebyl škodný, dodal Dobeš.

Zavedení mýtného na silnicích nižších tříd by uvítaly zejména kraje. Kamiony totiž viní z toho, že ničí silnice, na jejichž opravy pak kraje nemají peníze. „V letošním roce investujeme do oprav silnic částku, která se pohybuje kolem 2 miliard korun. To je obrovská částka, nicméně stále nestačí, protože bohužel zvláště nákladní doprava likviduje povrchy silnic rychleji, než my jsme je schopni opravovat,“ upozornil hejtman Středočeského kraje David Rath (ČSSD).

Ministerstvo hledá také další využití pro mýtné brány

Mýtné pro nákladní vozidla se v Česku vybírá na dálnicích a vybraných rychlostních komunikacích od roku 2007. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, loni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Ministerstvo také hledá možnosti, jak informace z mýtných bran využít k jiným účelům. V pilotním provozu se například na dálnicích D1, D2 a D5 hlídají vozidla, která jedou v protisměru a ohrožují tak ostatní účastníky provozu. Data z mýtného systému chce ministerstvo rovněž využít v souvislosti s chystanou generální rekonstrukcí brněnské dálnice. Úřad podle intenzity provozu v jednotlivých denních dobách stanoví nejvhodnější rozvržení uzavírek.