Průmyslové přístavy v Chorvatsku přijdou kvůli vstupu do EU o vládní podporu

Záhřeb – Chorvatským průmyslovým přístavům hrozí konec, vláda je totiž přestane financovat. Země se chce stát součástí EU a už teď se musí přizpůsobovat pravidlům Evropské komise. A jedním z nich je i provoz přístavů bez státní podpory. Pokud se nenajdou soukromí investoři, čeká loďařské podniky bankrot.

Chorvatské přístavy staví lodě s pomocí padesát let staré techniky. Zaostávají ale i kvůli špatnému hospodaření. Ročně vykazují celkovou ztrátu přes tři a čtvrt miliardy korun. Chorvatská vláda je tak musí dotovat.

Podle Evropské komise jsou ale dotace přístavů porušováním pravidel soutěže na trhu a Chorvatsku by za to po vstupu do unie hrozila pokuta ve výši dvou miliard eur. S prodejem do soukromých rukou zatím vláda kývla jen v případě přístavu Brodosplit. Co bude s dalšími třemi, se zatím neví. O páté Krajlevici je ale rozhodnuto - v létě skončí v likvidaci. Paradoxně má ze všech nejmenší dluhy a jen 460 zaměstnanců.

„Objektivně není důvod k tomu, aby to tu zítra skončilo. Jenže majitelem je stát. A ten přístav mohl během minulých deseti let restrukturalizovat, ale to se nestalo. Takže je jasné, že se musí propouštět. Nemusím na to mít školy, abych si spočítal dvě plus dvě. Takhle to ale určitě skončit nemuselo,“ říká Emil Matečič, dělník v krajlevickém přístavu.

„Bohužel, kvůli globální krizi je práce kriticky málo. Nemůžeme nasmlouvat jedinou novou loď – Evropská komise zakázala vládě dávat přístavům záruky. A ty se teď topí v dluzích. Hledáme pro přístavy strategické partnery, ale o zbývající tři zatím nikdo zájem neprojevil,“ uvedl odborový předák Nenad Miskulin.

Chorvatské vládě se ale čas na další rozhodování krátí. Na provedení případných reforem v přístavech má čas jen do července příštího roku.