Zemědělci volají po speciální značce výhradně pro české biopotraviny

Želiv - Čeští ekologičtí farmáři chtějí usnadnit zákazníkům odlišování české bioprodukce od dovozu. Svaz ekologických zemědělců proto prosazuje zavedení speciální značky určené pouze pro české biopotraviny. Podle představ svazu by se mělo jednat o již používané logo, takzvanou biozebru, v němž by však mělo být nově uvedeno, že jde o český bioprodukt. Inovovanou značkou by se české biopotraviny měly začít označovat od roku 2014.

„Biozebrou“ se nyní označují produkty ekologického zemědělství certifikované v České republice. „Jedná se o biopotraviny certifikované v České republice, které ale mohou pocházet třeba i z Číny,“ vysvětlila manažerka svazu Kateřina Nesrstová. Podle svazu by se měl změnit text v logu, kde je teď napsáno: Produkt ekologického zemědělství. „Ta značka je zavedená, zákazníci ji znají, jde opravdu jen o to, uvést tu značku na trh, aby označovala české biopotraviny,“ doplnila.

Kvůli úpravě loga by se ale musely měnit zákony. Svaz PRO-BIO už o tom podle Nesrstové vyjednává s ministerstvem zemědělství. „Ministerstvo zemědělství se k tomu staví otevřeně,“ reagoval na to mluvčí resortu Jan Žáček.

Producenti biopotravin záměr vítají. Například Josef a Jan Šulcovi vedou v Útěchovičkách na Vysočině unikátní ekofarmu, kde pěstují a suší pouze byliny. Říkají, že konkurenční čaje nebo koření dovezené do Česka mnohdy přes půl planety sráží cenu jejich produkce často i pod výrobní náklady.

Josef Šulc, ekologický zemědělec

„Nás hlavně trápí ceny, my bychom potřebovali, aby minimálně stoupaly tím tempem, jak stoupají náklady, a to se neděje.“


Ekologických farmářů i jimi obhospodařované půdy v Česku přibývá. Počet výrobců biopotravin podle údajů ministerstva zemědělství loni vzrostl o tři procenta na 646. Ekofarem meziročně přibylo o 11 procent, a jejich počet tak dosáhl téměř 4 tisíc. Plocha, kterou obhospodařovaly ke konci roku 2011, zabírala 11,4 procenta z celkové zemědělské půdy v ČR.

Biopotraviny z českých polí a chovů se podle Nesrstové většinou nedají koupit v supermarketech, farmáři je nejčastěji prodávají na farmářských trzích nebo ze dvora. Zákazníci prý ale projevují vůli nakupovat domácí biopotraviny. Pokud je pomocí upraveného loga dokážou lépe rozlišit, mohlo by to podle ní také pomoci zlepšit přístup obchodních řetězců k českým farmářům.