Jezdit na zimních pneu v létě se většinou nevyplatí

Praha – Stále více řidičů se po zimě rozhodně ušetřit za výměnu či nová kola a nechává na autě zimní pneumatiky i přes léto. Finanční úspory se však mohou promítnout do spotřeby, která při vyšších teplotách u aut se zimními pneumatikami stoupá. Odborníci proto radí, že ponechat zimní obutí i přes letní měsíce se vyplatí pouze u aut, která ročně najedou maximálně 10 tisíc kilometrů.

Pro většinu řidičů je polovina dubna nejvyšší čas nazout letní gumy. Ne každému se ale chce platit 200 až 600 korun za výměnu kol a dalších 800 až 3 000 za jednu novou letní pneumatiku. Kdo se rozhodne nepřezout, může ušetřit až 12 tisíc korun.

Zimní gumy ale v létě znamenají větší spotřebu, která stoupá úměrně s vyššími teplotami. Pneumatika totiž při teplu změkne a spotřeba auta kvůli tomu může stoupnout až o 10 procent, což u plné 50litrové nádrže odpovídá 5 litrům benzinu, tedy 200 korun navíc.

Nepřezouvat na letní se podle odborníků vyplatí pouze řidičům, kteří ročně najedou maximálně 10 tisíc kilometrů – a občas si zajedou třeba na chatu. „Jestliže máte kvalitní zimní pneumatiky, není z hlediska bezpečnosti až takový problém letní sezonu ještě na těch zimních pneumatikách dojezdit,“ připouští mluvčí ÚAMK Martin Opatrný.

Kdo ale najezdí ročně víc než 10 tisíc kilometrů, neměl by s přezutím pneumatik váhat. „Sice ušetří jednu sadu letních pneumatik, ale druhá věc je, že zimní pneumatiky se mu během letního provozu budou velmi silně opotřebovávat. Vůz s nimi nebude mít takové jízdní parametry,“ dodává šéfredaktor magazínu Auto 7 Jan Blažek. Auto s opotřebovanými pneumatikami má například delší brzdnou dráhu, reaguje hůř na řízení a vedení stopy není tak přesné. Pokud však má vzorek zimní pneumatiky minimálně 1,6 milimetru, je v létě povolený.