Čínský trh s luxusem závratně roste, dokazuje veletrh Rendez-vous

Sanya - Výrobci luxusního zboží se sjeli na veletrhu Rendez-vous v ostrovním městě Sanya u jižních břehů Číny. Země, kde trh s luxusním zbožím roste 25 procenty ročně a v roce 2015 bude největším na světě, jim totiž nabízí dost kupců. Mimo jiné i zástupce velkých firem, kteří vidí v drahém zboží příležitost, jak vylepšit svou obchodní pozici při jednání s partnery.

Zbytek světa čeká, jestli a kdy skončí ekonomická krize, v Číně však panuje jiná nálada. Nikde na světě nepřibývá milionářů a miliardářů tak rychle jako tady. Proto se za nimi stěhují i výrobci luxusního zboží, například slavné automobilky jako Rolls Royce či Bentley. „Máme velmi širokou skupinu zákazníků. Co mají společného? Bohatství. A všichni hledají možnosti, jak to dát najevo,“ pochvaluje si Richard Leopold, marketingový ředitel společnosti Bentley. 

V San-je vystavují také šperkaři, módní domy nebo rejdaři a výrobci lodí. Právě o superluxusní jachty je teď na čínském pobřeží nebývalý zájem. „Naše loď sama vyrábí elektřinu pomocí generátorů a sama filtruje pitnou vodu, která je čistší než z městského potrubí,“ popsal svůj produkt William Smith III., viceprezident Trinity Jachty. 

Mnoho firem vnímá nákup lodě jako důležitou součást vlastní prezentace a dobrou investici. Jachtu Lohengrin koupila jistá společnost před dvěma lety za 34 milionů dolarů. Během vyhlídkové plavby kolem pobřeží se prý na její palubě kontrakty uzavírají samy. „Je to první velká jachta, kterou jsme prodali v Číně. Firma ji využívá pro své obchody i pro rekreaci svých zaměstnanců. Cítíme, že to je teď hlavní trend,“ dodal Smith. 

Pro byznys, ale i pro vlastní zábavu může sloužit také soukromý tryskáč. Na veletrhu se dá pořídit za 15 milionů dolarů bez daně. „Před třemi lety bychom na letadla ani nemysleli, hlavně kvůli spoustě povolení a nařízení, která musíte splnit. Dnes je tu ale řada společností, které vám vyřídí všechny papíry,“ řekl Ge Hongbao, potenciální kupec luxusních letadel pro letecký klub. 

Podle finančních odborníků má záliba Číňanů v luxusu i ryze praktický aspekt. V zemi totiž nefungují západní investiční možnosti jako třeba obchodování na burze, a proto se lidé snaží zhodnotit své peníze v materiálních věcech, které neztrácejí cenu.