Dráhy chtějí převést nádražní budovy na SŽDC

Praha - České dráhy mají plán, jak získat další peníze na nákup nových vlaků. Až čtyři miliardy korun by mohly získat převedením nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Bez moderních souprav by totiž neměly šanci uspět v nově vypsaných soutěžích a ztratily by dominanci na domácích dálkových tratích.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Tomáš Hájek

Pro vedení Českých drah představují nádražní budovy koule na noze, protože za jejich provoz platí ročně miliony korun. S nástupem konkurence na další tratě je ale budou častěji používat i ostatní dopravci. Proto se jich chtějí dráhy zbavit a za úplatu je převést na Správu železniční dopravní cesty. Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy zatím předběžné odhady hovoří o zhruba čtyřech miliardách korun za všechny nádražní budovy. 

Loni se na SŽDC přesouval personál drah

Plán potvrdilo i ministerstvo dopravy. Dráhy si přitom už loni podobnou transakci vyzkoušely a na správce kolejí převedli deset tisíc výpravčích, výhybkářů a posunovačů. „V minulém roce došlo k převodu obslužného personálu na SŽDC, tak lze očekávat, že to byl pouze jeden z kroků a další budou následovat,“ prohlásil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. 

Konkurenci převod nádraží na nezávislého provozovatele nevadí. Je ale proti tomu, aby si dráhy za tyto miliardy nakoupily nové vlaky. Peníze by podle nich měly jít na opravu zchátralých budov. „Tyto peníze nemůžou být použity pro to, aby zvýhodnily jednoho dopravce oproti ostatním. To by bylo nefér,“ zdůvodnil svou kritiku mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj. 

České dráhy odhadují, že na nové soupravy budou potřebovat 11 miliard. Téměř polovinu už ušetřily tím, že odstoupily od nákupu mezinárodních rychlíkových souprav Railjet. „České dráhy se budou soustředit na vnitrostátní dopravu, to je prioritou a obě investice bychom si nemohli dovolit,“ míní Žaluda. 

První soutěž na trasu Ostrava–Olomouc přitom už probíhá. Do konce roku by pak mělo ministerstvo dopravy vypsat ještě tendr na dopravce, který bude jezdit mezi Prahou, Ústím nad Labem a Děčínem. Během příštích deseti let by se měly takto vysoutěžit i ostatní dálkové tratě.