Firmy našly zalíbení ve společenské odpovědnosti

Praha – Strategii Corporate Social Responsibility (CSR) neboli společenskou odpovědnost v podnikání vyznává v tuzemsku stále víc firem. Tahounem jsou hlavně nadnárodní společnosti, které mají s obecně prospěšnými projekty dlouhodobé zkušenosti. Přidávají se ale i domácí podniky, a to včetně těch malých.

Podporovat sport nebo dotovat charitu – to byl společenský marketing firem dřív. Dnes společnosti zřizují firemní školky, snižují produkci odpadů nebo zakládají protikorupční iniciativy. Českým podnikům už principy společenské odpovědnosti přechází do krve.

„Firma se rozhodne, že bude podnikat bez korupce, transparentně, bude mít dobré vztahy se zaměstnanci a zákazníky, ale to proto, že se jí to dlouhodobě ekonomicky vyplatí,“ říká Pavlína Kalousová z platformy Byznys pro společnost.

„Pro nás je společenská odpovědnost způsob, jak podnikat – jsme britská společnost kótovaná na britské burze a pro naše akcionáře je to signál, že návratnost investic je dlouhodobá. Ta se zaručí jen tak, že se budeme chovat odpovědně na všech čtrnácti trzích, na kterých působíme,“ uvedla Emilie Pražáková, ředitelka komunikace společnosti Tesco.

Video Ekonomika ČT24: Společenská odpovědnost firem
video

Ekonomika ČT24: Společenská odpovědnost firem

Jednotným pravidlům z EU se firmy brání

Zvyšuje se také kreativita, s jakou se firmy pouštějí do vylepšování svého okolí – a nepolevila ani za finanční krize. Snaží se peníze směřovat například do vzdělávání zaměstnanců či ekologických projektů. Odpovědně se ale chtějí chovat i v rámci protikorupčního boje či spotřeby energie. „Firmy neochabují, ale mění směr svých aktivit,“ dodává Vladimíra Drbalová ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Leitmotivem je každopádně oblast životního prostředí a udržitelného rozvoje. Například Plzeňský Prazdroj recykluje až 99 % odpadů z výroby – včetně etiket z lahví, které kompostuje.

Více společenské odpovědnosti a závazná pravidla by ráda viděla i Evropská unie. Zveřejněnou strategii Evropské komise ale většina firem v Česku i v zahraničí odmítá. Tvrdí, že státy by neměly vstupovat do dobrovolné iniciativy firem a svazovat firmám ruce regulací.