Vyšší vstupné návštěvy v pražské zoo neohrozilo - i díky novinkám

Praha – Pražská zoologická zahrada v loňském roce zaznamenala historicky nejvyšší návštěvnost. Jejími branami prošlo na 1 371 000 lidí. Podle ředitele Miroslava Bobka to souvisí s kombinací ekonomické situace ve společnosti a vydařeným počasím. Lidé tak místo nákladných dovolených volí trávení volného času spíše v tuzemsku a v příjemném počasí se rádi mezi zvířaty projdou. Od května sice zoo kvůli rostoucím nákladům a zároveň omezení dotací musela zvýšit vstupné, ani to ale většinu lidí neodradilo. Na 1. května přišla druhá největší návštěva počítaná na stejný den od roku 2008. Zoo navíc připravuje řadu doprovodných služeb včetně zapojení moderní technologie. V současnosti je největší pozornost upřena na budování nového areálu pro slony. V rozhovoru pro ČT24 ředitel nastínil, že v rámci nového slonince by zoo mohla zařadit webové on-line sledování dění v pavilonu, podobně jako v případě úspěšného internetového projektu Odhalení. V rámci něho prostřednictvím kamer měli lidé od roku 2005 možnost sledovat dění v gorilí rodince.

Navzdory rekordní návštěvnosti zoo musela od května poprvé po čtyřech letech sáhnout ke zvýšení vstupného. Kvůli škrtům nezůstaly výjimkou ani pravidelné dotace ze strany magistrátu. „Dotace ze strany magistrátu pořád přesahuje 90 milionů korun ročně. Snížila se ve srovnání s předchozím rokem o 5 procent. Čili není to úplně zásadní z pohledu toho našeho provozu, ale samozřejmě je to kapka ke kapce,“ tvrdí Bobek. Snížení dotace v kombinaci s rostoucími náklady přiměly zoo, aby od května zvýšila ceny u všech vstupenek.

Za jednodenní lístek platí dospělí od 1. května 200 korun, tedy o 50 korun více. Nárůst o stejnou částku zaznamenalo i dětské vstupné na současných 150 korun. Tato cena nově platí i pro důchodce, kteří měli dosud vstup za symbolickou jednu korunu.

Zoo si i díky výši vstupného a vysoké návštěvnosti udržuje finanční soběstačnost ze 73 procent, jak zmínil Bobek. Jen za minulý rok utržila za vstupenky 130 milionů korun. Podle ředitele ale peníze kromě náročných provozních nákladů dál investuje i do infrastruktury a dalších služeb. „Snažíme se tady pracovat s novými technologiemi. Teď třeba využíváme multi-touch displeje, které poskytují rozšířenou informaci o zvířatech, tímto směrem bychom měli nakročit ještě víc, dále samozřejmě facebook a připravujeme také nový web. Pokud jde o přenosy, tak plánujeme z nového slonince nabízet podobný přenos jako v případě goril a jejich projektu Odhalení,“ slíbil Bobek.

Ještě před premiérou slonince ale zahrada uvedla v provoz nový pavilon šelem a plazů. Návštěvníci si zde například mohou nechat zhotovit infračervenou fotku, která snímá obraz stejně jako dotyčné vidí had. Zoo nedávno představila i své nové logo. Do roku 1998 používala grafiku s hlavou koně Převalského. Navrhovatelem byl výtvarník Michal Cihlář a dostal za ni honorář 50 tisíc korun. Částka byla podle tehdejších zástupců zoo 10x vyšší, než se pohybovaly běžné odměny. Jenže v roce 2006 Cihlář spolupráci ukončil a zahradu zažaloval za neoprávněné používání loga. Soud mu dal v roce 2009 za pravdu. Pražská zoo tak používala prozatímní verzi a začala pracovat na nové výtvarné podobě.

„S tím logem jsem velmi spokojen. Pokud jde o výběr zhotovitele loga, rozhodli jsme jít cestou ne výběru loga, ale vývoje loga, tedy výběru zhotovitele a oslovovat ty nejlepší. Bylo tam jedno české studio, ale i Američané, kteří nakonec tu soutěž vyhráli. Přijeli přímo do Prahy, udělali řadu rozhovorů, probírali jsme to hodně detailně a potom připravili několik základních směrů, kterým by se to logo mohlo vyvíjet a z nich jeden jsme si vybrali a dotáhlo se to do konce,“ komentoval ředitel.

  • V pražské zoo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3545/354471.jpg
  • V pražské zoo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3545/354470.jpg
  • V pražské zoo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3545/354469.jpg
  • Varan komodský zdroj: Zoo Praha http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3541/354023.jpg

Současný šéf pražské zoo vystudoval zoologii na přírodovědecké fakultě, dlouhá léta své kariéry ale spojil s Českým rozhlasem. Jako redaktor se věnoval zejména popularizaci vědy. V roce 1997 měl pod taktovkou vysílání během povodní na Moravě, o rok později už se vypracoval na šéfredaktora stanice Praha. V roce 2000 stál u zrodu divize Český rozhlas 8 a později stanice Leonardo. Tady se Miroslav Bobek dočkal skutečné slávy, když byl spoluautorem a vedoucím projektu ČRo a ČT Odhalení – posluchačsky úspěšné reality show ze života goril. Do čela zoo usedl v lednu 2010. V řízení rozhlasu a současné štace jsou ale podle něj zásadní rozdíly.

„Samozřejmě ta zoo je úplně jiný příběh, především ty finance, které tady každý rok protečou, tak je asi desetkrát více, než bylo v těch dvou divizích, ale co je zásadní rozdíl, to je ta škála činností, aktivit, se kterými je činnost zoo spojena. Jsou to zvířata, stavby, zázemí, je to marketing, je to třeba i prodej sloního trusu atd.“

Ekonomika + (zdroj: ČT24)
Vydáno pod