Středočeská část dálnice D3 povede přes Posázaví

Praha – Stavbu dálnice D3 bude Ředitelství silnic a dálnic nadále připravovat pouze v její tzv. západní variantě, která vede Posázavím. První informaci deníku E15 potvrdil dnes také ministr dopravy Pavel Dobeš. „Vítězná“ trasa D3, která soupeřila s alternativou zhruba kopírující trasu současné silnice I/3 přes Benešov, už má požehnání ministerstva životního prostředí. ŘSD nyní připravuje tendr na projekt trasy. S rozhodnutím vést dálnici D3 Posázavím však nadále nesouhlasí představitelé obcí, kterých se výstavba dotkne. Sdružení Klid, které západní variantu odmítá, chce navrhnout soudní přezkum rozhodnutí týkajících se středočeské části dálnice D3.

 

Dálnice D3 má vést od Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a dále jako rychlostní silnice R3 do Rakouska. Podle nového rozhodnutí státních úředníků bude dálnice začínat u Jesenice, kde by měla ústit do Pražského okruhu. Dále povede kolem Jílového, Týnce nad Sázavou a Sedlce-Prčic, na hranici Středočeského a Jihočeského kraje se napojí na další úsek, který už dnes stojí.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové bude muset vítěz tendru na projektování D3 mimo jiné vytvořit dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připravit výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Hodnota zakázky činí zhruba 300 milionů korun. Územní rozhodnutí má být vydáno v roce 2015, následně začne výkup pozemků a samotná stavba.

Západní variantu podpořilo MŽP i experti z ČVUT

Západní varianta středočeské části dálnice D3 bude dlouhá asi 60 kilometrů. Právě pro ni vydalo ministerstvo životního prostředí na začátku letošního roku kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí. Pro ministerstvo je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí.

Trasu přes Posázaví vyhodnotila jako nejvýhodnější před několika lety i expertní komise ČVUT. „Západní varianta vede trasou, která je v méně zabydlených oblastech. To znamená, že bude méně problémů, co se týče jednotlivých zastavěných aglomerací,“ shrnul výhody západní trasy ministr dopravy Pavel Dobeš.

Obce nesouhlasí, hrozí soudy

Představitelé obcí v okolí plánované trasy dálnice ale se stavbou nesouhlasí. „Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít,“ řekl již dříve Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Sdružení vadí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.   

Předseda sdružení Michal Bernard dnes uvedl, že uvažuje o různých právních krocích, kterými by napadl povolovací proces, a to jak v rámci územního plánování, kdy byla západní varianta zakotvena v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, tak v rámci územního řízení na stavbu. „Jsme připraveni podrobovat rozhodnutí, která byla učiněna a která ještě učiněna budou, nezávislému soudnímu přezkumu,“ prohlásil Bernard. Přezkoumání má ukázat, zda jsou tato rozhodnutí zákonná a věcně správná.

Ministerstvo dopravy už na konci března vypsalo výběrová řízení na stavbu úseků dálnice D3 mezi Úsilným a Borkem na Českobudějovicku a mezi Veselím nad Lužnicí na Táborsku a Bošilcem na Českobudějovicku. Budování těchto úseků dálnice by mohlo začít letos na podzim. Náklady na celou dostavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště na Českokrumlovsku se odhadují asi na 50 miliard korun.