Obliba fairtradových výrobků v Česku stále roste

Praha - V loňském roce se v Česku za fairtradové výrobky utratilo 92 milionů korun. Zákazníci za ně i přes krizi vydali o 15 procent více než v předchozím roce. Nejvíce se přitom prodávala káva. Její podíl na českém trhu takzvaných spravedlivých produktů činí 63 procent. Férové výrobky má připomenout světový den pro fair trade, který připadá na druhou květnovou sobotu. V Česku se 12. května uskuteční na mnoha místech happening Férová snídaně.

„Prodej a spotřeba fairtradových výrobků v Česku neustále roste. V minulém roce jsme zaznamenali nárůst o 15 procent, což je i vzhledem k ekonomické krizi značný pokrok,“ představila dnes výsledky prodeje na tiskové konferenci Hana Chorváthová z organizace Fairtrade ČR. 

Výrobky s označením fair trade se v tuzemsku prodávají od roku 1994

Do ČR se první fairtradové výrobky dostaly v roce 1994, kdy šlo hlavně o řemeslné produkty. Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 se za „spravedlivé produkty“ utratily tři miliony korun a obrat každoročně rostl. V roce 2009 už činil 50 milionů korun. Do roku 2010 se pak skokově zvedl, a to o 60 procent. Tržby vystoupaly na 80 milionů. Fairtradové výrobky totiž začaly prodávat i obchodní řetězce.

Češi projevují největší zájem o kávu. Tato komodita loni tvořila 63 procent prodaných férových produktů, předloni se jednalo o dvě pětiny. Za nárůstem jsou podle Chorváthové zejména kavárny, které stále častěji svým zákazníkům nabízejí nápoje z férových surovin. Třináct procent trhu zaujímá čokoláda, kakao a cukrovinky. Čtyři procenta tvoří čaj, dvě procenta třtinový cukr a jiná sladidla. Na banány a jiné ovoce připadá jen procento.

Fair trade je způsob obchodu, jehož cílem je podpora pěstitelů, řemeslníků a zaměstnanců z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Ti díky němu mají za svou práci dostat takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.