ČD letos vypraví 200 nových vlaků za 7 miliard

Praha - České dráhy uvedou letos do provozu téměř 200 nových a modernizovaných vlaků a lokomotiv. Za nákup nových strojů a modernizaci nynějších plánuje dopravce utratit sedm miliard korun, což je zhruba stejně jako loni. Dnes to uvedl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský. Dráhy se letos zaměří především na obnovu vozidel pro regionální dopravu.

Do provozu by měly být uvedeny první elektrické jednotky z rodiny vlaků RegioPanter určených pro Jihočeský, Ústecký a Olomoucký kraj. Dopravce jich objednal celkem 19, lišit se budou formou provedení. Velkoprostorový interiér od Škody Transportation je koncipován jako zcela průchozí, bez vnitřních příček a dveří. Otevřený je i přechod mezi vozy. Nízkopodlažní nástup širokými dveřmi, které jsou doplněné dvěma výsuvnými stupačkami pro různé výšky nástupišť, klimatizace a WC uzavřeného typu mají zvýšit komfort pro cestující.

Pokračovat budou také dodávky 33 motorových vozů RegioShuttle RS1, které již jezdí v Libereckém kraji a na Vysočině. Jedná se o nové, čtyřnápravové motorové vozy vyrobené společností Stadler v Německu. Cestující v Plzeňském, Ústeckém a Olomouckém kraji se mají pro změnu setkat s novými jednotkami Link od polského výrobce Pesa Bydhošť, kterých dopravce objednal na 31 kusů.

Na tratě Praha–Strančice a Ostrava – Mosty u Jablunkova budou dodány nové patrové jednotky CityElefant. Jde o poslední objednávku osmi souprav z Operačního programu doprava, doplnil Šťáhlavský. Nová vozidla jsou bezbariérová, klimatizovaná a vybavená elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky, například notebooků. Pohodlný přístup pro vozíčkáře splňují podle Českých drah i vlakové toalety s uzavřeným systémem, který mohou cestující využívat i ve stanicích.

Průměrné stáří vozidel Českých drah činí „úctyhodných“ 25 let

Kromě nových vozidel počítají České dráhy s pokračováním dodávek rekonstruovaných jednotek Regionova, jejichž výroba se chýlí ke konci. V dálkové dopravě budou dráhy podle Šťáhlavského nasazovat modernizované restaurační vozy, které jsou nově vybavené klimatizací. Do zkušebního provozu budou zařazeny modernizované lokomotivy známé jako „brejlovec“, podle dvou vystouplých čelních skel.

Vozový park Českých drah v současnosti tvoří 5 150 lokomotiv, vozů a vlakových jednotek. Průměrné stáří vozidel činí úctyhodných 25 let.