Facebook v mobilech ukrajuje firmě příjmy z reklamy

Los Angeles - Rozšíření facebooku na mobilní telefony užírá největší sociální síti příjmy. Jedna z nejhodnotnějších firem světa to sdělila investorům jen týden před tím, než má vstoupit na americkou burzu. Problém je v tom, že se facebook nestíhá mobilním uživatelům přizpůsobovat a také v nedostatku prostoru.

Na obrazovce klasického počítače má facebook dost prostoru na postranní panel, kam se vejde třeba pět reklam. Mobilní telefon je oproti tomu mnohem menší, a reklamy se tak nezobrazují na hlavní obrazovce, ale jen v novinkách. 

Scott Stein, šéfredaktor, CNET

„Facebook je bezplatná služba, takže reklama je to hlavní, co mu přináší peníze. A na mobilech se nevydělává přes reklamu, ale hlavně na vývoji mobilních aplikací.“ 


Pokud facebook nic neudělá, bude jeho příjem z mobilní reklamy neustále klesat. Ve Spojených státech totiž už lidé k přístupu na facebook používají především mobilní telefony. Zatímco přes mobil stráví uživatelé na facebooku v průměru 7,5 hodiny měsíčně, přes počítač je to zhruba o hodinu méně. „Facebook je doposud zdarma. Možná ale bude muset v budoucnu přijít s nějakým řešením v podobě předplacené služby. Zatím však o ničem takovém neuvažují,“ říká šéfredaktor portálu CNET Scott Stein. 

Facebook má vstoupit na americkou burzu NASDAQ 18. května. Jedna akcie bude stát mezi 28 až 35 americkými dolary. Hodnota společnosti tak může dosáhnout skoro 100 miliard dolarů. „Věříme v zákon velkých čísel. Je úplně jedno, jak moc Facebooku věříte, ale zákon velkých čísel se dříve nebo později projeví. Čím větší společnost je, tím těžší je pro ni udržet růst,“ myslí si analytik společnosti Greencrest Capital Max Wolff. Jde přitom o největší veřejnou emisi akcií mezi technologickými firmami. Společnost díky ní může získat až 12 miliard dolarů, což by bylo více než kterákoliv jiná internetová společnost.

Jak dopadne IPO facebooku?

Zdá se navíc, že 12 miliard dolarů je málo a investoři jsou ochotní dát za osminový podíl ve facebooku ještě více. Podle zdroje z firmy jsou už teď upsané všechny akcie. Otázkou je, jestli facebook požadovanou cenu za akcii ještě nezvýší. „Investoři budou chtít nakoupit akcie facebooku v prvních dnech na trhu, čili se můžeme v prvních dnech dočkat růstu,“ říká makléř BH Securities Kamil Bednář.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Francisco Seco

Může ale přijít zklamání. Investoři čekají další raketový růst zisků. Jejich představy ale rozhodně neodpovídají vizi, kterou má sám Zuckerberg: „Facebook nebyl vytvářen jako společnost. Měl naplnit své společenské poslání. Nevymýšlíme služby tak, abychom na nich vydělávali; vyděláváme, abychom mohli nabízet lepší služby.“

Zájem velkých institucionálních investorů o akcie facebooku je proto před chystaným vstupem provozovatele největší světové sociální sítě na burzu zatím nižší, než se očekávalo. Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené se situací. Investory znepokojuje středeční oznámení firmy, že růst příjmů z reklamy pokulhává za nárůstem počtu uživatelů.

Vlažný zájem institucionální investorů by v této fázi mohl znamenat, že se facebook zaměří spíše na individuální investory, jejichž poptávka zůstává silná.

Ondřej Palát, Patria Corporate Finance

„Pokud se podíváte na IPO Googlu v roce 2004, tak tam P/E (pozn. red.: poměr mezi tržní cenou akcie a ziskem na akcii) bylo 118x. A přesto ti, kdo nakupovali, na tom vydělali, protože tehdy byla cena akcií 85 dolarů za kus. Dneska je několikanásobná. Já osobně si nemyslím, že by tržby a zisk facebooku rostly takovým tempem, jako rostly u Googlu.“