Typický český nákup: podle slevových akcí a menší množství zboží

Praha - Průměrný nákup se proti předchozím letům výrazně proměnil. Například košík už nepřetéká jako dřív a nechodí se jen do oblíbených obchodů. Lidi utrácejí rozvážněji a hlavně za zboží v akci. Až 61 procent jich taky podle slevového letáku vybírá, do které prodejny vůbec zamíří. Skoro každý druhý Čech teď přichází do obchodu s jasnou představou, kolik chce utratit. 

Velký rodinný nákup vyšel ještě před čtyřmi lety průměrně na 800 korun, dnes při něm většina Čechů utratí jen pětistovku. „Nákupní chování Čechů se dost mění. Souvisí to s krizí, která se projevila v roce 2011,“ říká analytik Incoma Research Zdeněk Skála. Skoro polovina lidí udává, že se jejich situace v posledním roce zhoršila. Zlepšení pociťuje jen 11 procent dotázaných.

„Nákupní košík je menší a lidé čekají na akce a kupují zboží z letáků,“ doplňuje i mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková. Právě v akcích se dnes prodává téměř 60 procent potravin. Akční nabídky jsou navíc i podle samotných obchodníků stále agresivnější a zboží, jako je třeba káva nebo pleny, se za normální cenu už ani neprodá. Díky akcím navíc Češi zapomněli i na věrnost své oblíbené prodejně. Jdou totiž tam, kde je levněji. 

„Dnes čekají až skoro do poslední chvíle, jaký leták jim přijde, a podle toho jdou nakupovat,“ vysvětluje obchodní ředitelka firmy Česká distribuční Michala Malčikovová. Její slova potvrzuje i aktuální průzkum. V něm zhruba 85 procent lidí přiznává, že někdy nakupuje jen podle letáku. Více než 60 procent Čechů kvůli letáku dokonce změní obchod. „1 + 1  zdarma, a vůbec jakákoliv sleva, která je spojena s promocí, je nejzajímavější. Toto zboží jde nejvíc na odbyt,“ dodává Urbánková. 

„Je v tom i nesmírně velký boj řetězců a vůbec obchodníků na české tržní scéně. Dopadem je cesta do pekel, protože zákazník se usmívá a obchodník a dodavatel brečí. Tyto aktivity totiž přináší obrovské náklady, organizační problémy a podobně,“ myslí si Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Umírněně nakupují i bohatí

Za slevami a levným zbožím přitom vyrážejí i lidé s vyššími příjmy, kteří by to ještě před rokem nepřiznali. „Je to velká změna, na kterou jsme nebyli zvyklí. Z části je to dáno tím, že je v módě šetřit. Druhý vliv je ten, že diskonty změnily svoji politiku a už se netváří, že jsou pro chudé lidi,“ přibližuje tento trend šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl. Současně mizí i zažitá představa velkých víkendových nákupů. Zhruba třetina Čechů totiž jako den pro největší nákup uvádí čtvrtek nebo pátek. 

Zdeněk Juračka, Svaz obchodu a cestovního ruchu

„Potvrdil bych komentáře, které byly v reportáži řečeny. Možná mimo komentář, který říká, že nejvíc se nakupuje ve čtvrtek. Dneska je neděle odpoledne, já jsem v nákupním centru a není tady kde zaparkovat.“


Pokud se tuzemská rodina rozhodne šetřit, nejčastěji si odpustí restaurace nebo nákup elektroniky. Pak v žebříčku následuje jídlo, pohonné hmoty a léky. Češi na jednu stranu šetří při nákupech jídla, na druhou stranu ale podle průzkumů nelitují vydat peníze za dražší a luxusnější zboží. Jen ho vybírají obezřetněji. Až polovina jich před takovou investicí zhruba měsíc sonduje trh a teprve pak se odhodlá k nákupu.