Evropan věří obyčejnému člověku - díky Facebooku

Praha - Češi jsou národem skeptiků a celá čtvrtina z nich potřebuje slyšet informaci nejméně šestkrát, aby jí uvěřili. V Evropské unii je takových lidí jen 14 procent. Z průzkumu Edelman Trast Barometr, který probíhá v 25 zemích světa a letos poprvé zahrnul i Českou republiku, dále vyplynulo, že globální krize otřásla důvěrou ve firmy a v bankovnictví.

Politické tahanice, korupční skandály, globální hospodářská krize a obecná skepse jsou příčiny, proč se Češi projevují jako národ nevěřících Tomášů. „Češi se od ostatních národů obecně liší v tom, že jsou nedůvěřivější a raději slyší informaci z více zdrojů,“ tvrdí Denisa Kasl Kollmanová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK.

Lidé nejvíc věří akademikům, nejméně úředníkům

Nejvíce lidé podle průzkumu spoléhají na akademiky a odborníky. Nejméně na politiky a úředníky. Ekonomická a finanční krize otřásá i vírou ve firmy. Evropané naopak začínají více věřit obyčejným lidem. Generálním ředitelům podniků naslouchá jen třetina obyvatel EU, ještě před rokem to bylo přitom o 14 procent více. Důvěra v řadové zaměstnance naopak oproti loňsku vyskočila a věří jim polovina Evropanů.

„Tento trend posílily sociální sítě, proto má u nás pomalejší nástup, ale firmy se musí připravit na to, jak lépe zapojit své zaměstnance do komunikace s veřejností,“ myslí si Milan Hejl, partner Ami Communications. Řadoví pracovníci by se tak měli dobře orientovat v tom, co firma dělá i sami využívat její produkty. „Zaměstnanci musí o firmě vědět hodně, aby o ní dokázali pozitivně mluvit. Je to o velmi aktivní interní komunikaci, aby dokázali říct, rozumím tomu kam jdeme a vím, jaká je v tom moje role,“ řekl Jan Hainz, mluvčí České pojišťovny.

Češi bankám věří více, než jiní Evropané

O důvěru podle průzkumu během krize přišly zejména banky a finančníci. Evropané je z odvětví soukromého sektoru vnímají vůbec nejhůř. Česko je v tomto ohledu výjimkou, bankám věří přes 40 procent Čechů. „České banky tou minulou ekonomickou krizí prošly zdravé a stabilní, tedy o mnoho lépe než většina evropských bank, a mohly tak v neztenčené míře pokračovat v úvěrování,“ vysvětluje Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace. Naopak média se těší důvěře jen třetiny obyvatel Česka. V případě celé EU to je 45 procent.