Musíme zlepšit čerpání peněz, plánuje nový šéf ŘSD

Praha - Prioritou nového šéfa ŘSD Davida Čermáka je čerpání peněz ze státního rozpočtu a operačního programu EU Doprava. Zlepšit se prý také musí přístup zaměstnanců při přejímání dopravních staveb. Ministr dopravy Pavel Dobeš (nezař.) zase od svého podřízeného očekává, že připraví transformaci státního podniku na obchodní společnost. Do tuzemských cest by tak mohly snáz proudit soukromé peníze.

„Jednou ze základních priorit je zlepšení čerpání finančních prostředků, ať se jedná o národní prostředky, které jsou alokovány v rozpočtu ŘSD, tak je také bezesporu podstatné zajistit čerpání a výstavbu na stavbách, které jsou financovány z EU,“ prohlásil David Čermák.

Získané peníze chce nově jmenovaný šéf ŘSD investovat zejména na „prioritní silniční tahy, které nás tíží“. Jedná podle něj se o silniční obchvat kolem hlavního města, východočeskou komunikaci R35 či dobudování rychlostních komunikací D3 a D6.

Jako první pod Čermákovým vedením ale ŘSD zahájí opravy na dálnici mezi Prahou a Brnem. „Podle posledních informací a podle stavu přípravy věřím, že modernizace D1 začne v září,“ uvedl David Čermák pro ČT24. ŘSD dnes také oznámilo, že o měsíc prodlužuje termín pro podání přihlášek do tendrů na opravu dálnice D1. Nově se žadatelé mohou hlásit do 12. června. Celá akce by měla být hotová nejpozději do konce roku 2013.

Zvlněná D47 se už nesmí opakovat

Zásadní důraz bude Čermák klást na kvalifikovanost vrcholných pracovníků ředitelství. „Musí být schopni maximálně kontrolovat efektivitu, kvalitu prováděné výstavby a být velmi direktivní při přejímání staveb,“ poznamenal. Chce tak předejít podobným excesům, jaké se staly v případě dálnice D47, kde byla na několika úsecích zaznamenána zvlněná vozovka.

Na tahu do Ostravy nalezlo ŘSD celkem přes 900 závad, řidiči proto už musí více než půl roku po silnici za miliardy jezdit šedesátikilometrovou rychlostí. Společnost Eurovia, která dálnici stavěla, se přitom příliš nechce k chybám hlásit. Ministr Dobeš však případ vidí jasně: „Eurovia a zhotovitel musí uhradit problematickou část. To znamená opravit, zaplatit a garantovat, na tom se v žádném případě nic nemění.“ 

Ministr dopravy Pavel Dobeš nového ředitele na post dosadil pod podmínkou, že vypracuje strategický dokument rozvoje ŘSD, jenž musí být předložen nejpozději do konce května. Čermákovým předchůdcem byl René Poruba, toho ale ministr odvolal minulý týden poté, co se dostal do sporu s někdejším neformálním šéfem VV Vítem Bártou. Poruba byl považován za blízkého člověka Bárty.

Stavba Pražského okruhu
Zdroj: ČT24

Dosavadní bezvládí na ředitelství ale přitížilo řidičům v regionech. Například v Uherském Hradišti je rozkopaná klíčová křižovatka. V rekonstrukci ale stavbaři pokračovat nesmí, chybí jim podpis šéfa ŘSD. Jihomoravské město přitom tlačí čas, na konci července sem přijedou tisíce návštěvníků tradiční Letní filmové školy.

ŘSD by měla změnit podobu organizace

Podle Dobeše bude třeba přeměnit příspěvkovou organizaci ŘSD do podoby akciové společnosti nebo na státní podnik. Tato změna by umožnila ŘSD čerpat prostředky z jiných zdrojů než jen ze státního rozpočtu a zároveň by vedla ke zvýšení odpovědnosti ve společnosti.

Dobeš dnes na tiskové konferenci rovněž doplnil, že v budoucnu bude nutné vyřešit otázku víceprací, které dopravní stavby zásadně prodražují. „Zejména se musíme zabývat tím, co se týká nastavení takových kritérií, která v průběhu dalších staveb zamezí navyšování víceprací,“ upozornil s tím, že se dosavadní praxe víceprací dostává do konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.

Na předražené stavby a utrácení ŘSD se zaměřil také Nejvyšší kontrolní úřad, který odhalil plýtvání při každé ze čtrnácti provedených kontrol. Upozornil například, že při budování obchvatu kolem Prahy se utratily miliardy korun navíc, čtyři kilometry dálnice D8 u Lovosic zase stály přes tři miliardy. „Překračování ceny je něco, na co se musíme velmi soustředit,“ podotkl Dobeš.