Nejhodnotnější značkou světa je opět Apple

New York - Nejhodnotnější značkou světa zůstává Apple. Žebříčku Millward Brown totiž kraluje už druhým rokem. Jeho hodnota letos stoupla o pětinu na 183 miliard dolarů, po něm následují IBM a Google. Právě technologickým a telekomunikačním firmám se letos dařilo a obsadily sedm z deseti nejvyšších příček.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Justin Sullivan

Apple obhájil titul nejhodnotnější značky světa díky dobrým finančním výsledkům, ale i věrným zákazníkům. Nad druhou firmou v pořadí, kterou je IBM, si drží náskok 67 miliard dolarů. 

„Je nutné říci, že celkově letos stejně jako každý rok hodnota značek opět vzrostla, ale ne tak hodně jako v loňském roce. Nárůst tak byl přeci jen o něco nižší. Zajímavé také je, že se tam dostávají značky z rostoucích trhů, BRICu. Letos je tam poprvé značka z Afriky,“ vysvětlila ředitelka české pobočky Millward Brown Petra Průšová. 

Například jihoafrický mobilní operátor MTN se umístil na 88. místě. Nejvíce ale překvapil Facebook, jehož hodnota poskočila o 74 procent na 33 miliard dolarů. Naopak další firmy z žebříčku vypadly, například Nokia nebo výrobce byznys telefonů BlackBerry RIM. Přestože se na prvních místech umístily hlavně technologické firmy, nejvíce rostly značky z oblasti luxusního zboží, fastfoodů nebo oblečení. 

Petra Průšová, ředitelka české pobočky Millward Brown

„Technologie rostly v průměru o dvě procenta. Očekává se, že ty silné značky ještě dále porostou. Na druhou stranu to neznamená, že značky celkově rostou. Silní se totiž stávají ještě silnějšími.“


Žebříček kombinuje finanční údaje s vnímáním zákazníků a tím, jaký mají značky potenciál růstu do budoucna. Všechny části se pak sčítají do výsledné hodnoty vyjádřené v dolarech. Firmám, investorům i zákazníkům ukazuje, jak jsou značky silné.

Video Ekonomika ČT24: Rozhovor s Petrou Průšovou
video

Ekonomika ČT24: Rozhovor s Petrou Průšovou