Češi se plateb z mobilu obávají, mnohdy zbytečně

Praha - Aplikace pro mobilní bankovnictví si stáhlo už 100 tisíc lidí. Stále je to ale jen zábava pro technologické fandy. Chytrých telefonů totiž ještě není mezi Čechy dostatek. Hlavním důvodem malého rozšíření je však obava ze zneužití nebo krádeže citlivých dat pomocí mobilních telefonů.

Zůstatek na účtu a příkaz k úhradě jsou nejpoužívanějšími funkcemi mobilního bankovnictví. České banky začaly koketovat s chytrými telefony na konci loňského roku a dnes už většina z nich nabízí různě funkční mobilní alternativy internetové správy účtu. „K dnešnímu dni máme 50 tisíc stažených aplikací, z čehož 30 tisíc jsou aktivní uživatelé,“ informoval Martin Štýber, manažer vývoje finančních služeb z ČSOB.

30 tisíc aktivních uživatelů bankovnictví ČSOB provedlo od nového roku transakce za 1 miliardu korun. Tedy zlomek toho, co proteče klasickým rozhraním na internetu. Mobilní bankovnictví svůj rozvoj spojuje s nástupem chytrých telefonů, kterých je v Česku zatím málo. „Je to zhruba 40 procent aktivní internetové populace, když si to přepočteme, tak je to asi 1,5 milionu lidí,“ říká Hana Friedlaenderová, analytička společnosti Mediasearch.

Video Ekonomika ČT24: Rozhovor s Františkem Marethem
video

Ekonomika ČT24: Rozhovor s Františkem Marethem

Další bariérou rychlého rozšíření jsou obavy z možných bezpečnostních rizik a ztráty dat. Podle odborníků to ale nehrozí v případě, kdy budou uživatelé dodržovat jednoduché zásady. „Každopádně by měli dbát obecných doporučení na bezpečnost. Například dávat pozor na to, k jaké wifi síti se připojují, nebo si hlídat, jestli jim někdo nekouká přes rameno,“ radí Petr Dvořák, vývojář mobilních aplikací ze společnosti Inmite. 

Zásady platby mobilem:

Mobilní telefon je jako vaše peněženka. Stačí chvilka nepozornosti a váš telefon, stejně jako peněženku, může pro platbu použít někdo jiný. Ochraňte svůj telefon před zneužitím nastavením hesla pro přístup do telefonu a PIN pro využití SIM karty

Při ztrátě vašeho mobilu kontaktujte neprodleně zákaznickou linku vašeho operátora a požadujte blokaci plateb třetím stranám, nebo rovnou všech služeb. Předejdete tak nepříjemnému překvapení na vašem měsíčním vyúčtování.

Pokud si nepřejete, aby vaše děti mohly používat mobilní telefon k placení, zablokujte jim tyto služby. Vždy kontrolujte, k čemu telefon využívají a co vaše děti prostřednictvím mobilního telefonu nakupují.

Pokud nechcete využívat mobilní telefon k placení, zrušte si tyto služby u vašeho operátora.

Zdroj: www.platmobilem.cz


Mobily se dnes mění i v elektronické peněženky. Místní operátoři chtějí ještě letos spustit systém, který by umožnil používat telefon jako bezkontaktní platební kartu.