Estonci jezdí za levným benzinem a naftou do Ruska

Tallinn – Estonská vláda chce zabránit pašování levného benzinu z Ruska. Řada tamních řidičů totiž využívá rozdílu v ceně paliv mezi oběma zeměmi a založila na něm výhodný byznys. I několikrát týdně zajedou k pumpě do Ruska a palivo pak prodají doma. Podle estonských celníků stát přichází ročně o desítky milionů eur.

V Estonsku se teď za benzin a naftu platí v přepočtu 36 korun za litr. V evropském srovnání patří země mezi nejlevnější – sousednímu Rusku ale nemůže konkurovat. Tam se tankuje skoro o polovinu levněji – za necelých 19 korun za litr. Což představuje dobrý důvod pro řadu Estonců, aby tam několikrát týdně na otočku zajeli.

„Více než polovina aut přejíždí hranice minimálně čtyřikrát za týden. Tak rychle samozřejmě nemůžou pohonné hmoty vyjet, takže je zřejmé, že palivo z nádrží končí jinde,“ říká Toomas Raat, šéf celní správy jižního Estonska.

Řidičům-převozníkům vynese jedna nádrž 25 až 100 eur (600 až 2 500 korun). Nejraději jezdí v německém Volkswagenu Passat nebo v amerických autech – mají totiž největší nádrže.

Řidiči si stěžují na vysoké daně z pohonných hmot

Svoje nekalé úmysly ale řidiči nepřiznají – tvrdí, že uživit auta s velkou spotřebou je zvlášť v době krize problém, a proto jezdí do Ruska. Tam je podle jejich slov vyhání sama vláda, protože v Estonsku polovinu ceny paliv dělají daně.

„Samozřejmě že je to znát, jestliže mám auto se spotřebou 10 litrů na 100 km. Když si navíc spočítám, že polovinu peněz za každý kilometr platím státu, tak to si myslím, že je opravdu moc. Stát by měl zvlášť v téhle době udělat nějaké gesto dobré vůle vůči svým občanům a zlevnit,“ myslí si estonský řidič Tonno Piigli.

Vláda zpřísní podmínky pro dovoz paliv

K tomu se ale estonská vláda nechystá. Naopak hodlá změnit zákony tak, aby pašování zabránila. Podle současných pravidel si smí řidič do země bezplatně přivézt plnou nádrž a dalších 10 litrů paliva v kanystru, a to jak často chce. A právě to by se mělo změnit.

„Nebudeme nikomu bránit tankovat v zahraničí. Omezíme ale množství, které si bude moci přivést bezplatně za určitou dobu, aby zkrátka jeden člověk mohl třeba za týden přijet s plnou nádrží jen jednou. Další cestu už by musel proclít,“ uvedl Marek Uuskula, ředitel sekce cel a daní estonského ministerstva financí.

O tom, kdy nové zákony vejdou v platnost, se ale zatím nemluví. Minimálně letos tak mohou Estonci v benzinové turistice bez obav pokračovat.