Graff Diamonds stáhlo svou primární emisi akcií na hongkongské burze

Londýn – Na poslední chvíli stáhlo ve středu luxusní londýnské klenotnictví Graff Diamonds už téměř dokončenou primární emisi akcií na hongkongské burze. Firma tento krok učinila kvůli nepříznivé situaci na trhu. Emisí měl Graff získat až 1,5 miliardy dolarů (přes 20 miliard korun), což by byla letos zatím největší primární emise na asijském trhu. 

Graff byl v závěrečné fázi příprav a v pátek měl stanovit upisovací cenu jakožto poslední krok před vstupem na burzu. Ve středu ale globální akciové trhy kvůli rostoucím obavám z eskalace dluhové krize v eurozóně prudce klesly a nálada na burzách zřejmě zůstane špatná i v dalších dnech. Index hongkongské burzy ve středu spadl o téměř dvě procenta. Akcie v Evropě a USA oslabily o více než jedno procento.   

„Procházíme velmi složitým terénem. Ten je plný obav z budoucího vývoje a rizik, které pochází hlavně z Evropy. Myslím, že asijský burzovní trh už také není tak zdravý, jako byl před několika měsíci,“ prohlásil šéf investičních služeb JP Morgan Geoff Lewis.

Trhy se obávají nezdařeného IPO Facebooku

Někteří analytici a manažeři investičních fondů také začali zpochybňovat vyhlídky firmy a její předpokládanou tržní hodnotu s odkazem na útlum výdajů za luxusní zboží v Číně. Navíc náladu investorů vůči primárním emisím podkopala nepovedená emise akcií dominantní světové sociální sítě Facebook před necelými dvěma týdny.

„Přijít s akciemi na trh právě v téhle době je velké riziko. Ale myslím, že ty podmínky se zase letos zlepší. Takže bych to neviděl jako nějaký velký problém, ale spíš jde o dočasný problém, který má víc co dělat a má co do činění s událostmi mimo Asii,“ dodal Lewis.

vyjádření Graff Diamonds

„Klesající trend akciových trhů se ukázal být významnou překážkou pro uskutečnění této transakce v nynější době.“


Klenotnictví Graff, známé svými obřími a vzácnými diamanty, podobně jako další firmy na trhu luxusního zboží spoléhá ohledně budoucího růstu hlavně na asijské miliardáře. Graff se chce emisí v Hongkongu připojit k dalším světovým luxusním značkám, které zde vydaly své akcie. Loni se v Hongkongu odehrály burzovní debuty italského módního domu Prada a výrobce kufrů Samsonite.

Graff v prospektu pro hongkongskou burzu představil strategii expanze v Asii se zaměřením na Čínu. Firma chce letos otevřít prodejny v Hongkongu, Macau, Šanghaji, Chang-čou a také v Tokiu. Příští rok chce mít dalších pět nových prodejen, většinu z nich opět v Asii.