Dobeš nařídil audit v ČD Cargo

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš pozastavil restrukturalizaci společnosti ČD Cargo a vyžádal si audit jejího hospodaření. Firma totiž chystá změny ve svém fungování a spolu s tím plánuje propouštění. Podle ministra by ale nejdříve měly důkladné kontroly prověřit, jestli je chystaný model změn opravdu nutný. Hospodaření firmy kritizují železniční odboráři a ministra už několikrát požádali o výměnu jejího vedení.

Vedení ČD Cargo trvá na tom, že restrukturalizační kroky, mezi kterými je například snaha omezit nebo zrušit přepravu jednotlivých vozových zásilek, což by bylo provázeno propouštěním, jsou vynucené letošními hospodářskými výsledky. Kvůli nim ČD Cargo chystá změnu obchodního plánu, ve kterém počítá s poklesem tržeb. V letošním prvním čtvrtletí propadly tržby z přepravy zboží proti původnímu odhadu o 800 milionů korun.

Pavel Dobeš, ministr dopravy

Pavel Dobeš„Před tím, než tento plán bude schválen, je potřeba, aby došlo k jednoznačnému prověření, zdali je obchodní model ČD Cargo nastaven správně a že je opravdu nutné k plánovaným krokům přistoupit.“


Pokles výkonů a s ním spojený ústup z jednotlivých segmentů železniční dopravy musí být podložený tvrdými daty, dodal Dobeš. Pozastavení restrukturalizace považují za částečné vítězství železniční odboráři. Další kolo jednání mezi odbory a ministrem se uskuteční na konci června. Do té doby auditoři ve firmě prověří rentabilitu jednotlivých vozových zásilek, problematiku nakupování výkonů u jiných dopravců a zadávání oprav, uvedl šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Kontroloři si posvítí i na provozní náklady

Přesto však Pejša měsíční odklad všech kroků v restrukturalizaci vedení společnosti jako vítězství odborů nevidí. „Není to zastavení plánů. Je to pokračování diskusí o tom, jak velké mají zásahy být,“ vysvětlil mluvčí Carga Jakub Ptačinský. Kontrola nařízená ministerstvem se zaměří na rozbor provozních nákladů, o čemž společnost ministerstvo informovala už dříve v návrhu ozdravného plánu. Cargo prý pravidelně prochází celou řadou kontrol, a společnost se proto nebojí, že by na základě této měla vyplynout nějaká závažná pochybení. V současnosti například ve společnosti probíhá audit na způsob zadávání zakázek na šrotaci starého vozového parku.

Ztráta trhu jednotlivých kusových zásilek by podle Dobeše byla chyba. Národní dopravce by se totiž na tento trh později velmi obtížně vracel. V současnosti je ČD Cargo v tomto oboru nejsilnějším hráčem a podle Dobeše je potřeba vyřešit to, aby přeprava kusových zásilek byla efektivní, a ne ji v této situaci rušit.

Přeprava jednotlivých zásilek je podle vedení společnosti dlouhodobě ztrátová, ale ČD Cargo má jako národní dopravce povinnost tuto přepravu provozovat. Za současné ekonomické situace je nutné provést revizi tohoto druhu dopravy, uvedl Ptačinský. Jednotlivé zásilky tvoří zhruba 45 procent přepravených objemů ČD Cargo. Zrušením tohoto typu dopravy by o práci mohlo přijít až 1200 zaměstnanců. Včetně úředníků nyní ČD Cargo zaměstnává 9 500 pracovníků.