Novotný: Leo Express dělá věci jinak, proto bude mít úspěch

Praha - Češi málo využívají nejnovější technologie. To si myslí a to chce změnit Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express, která se v prosinci jako třetí železniční dopravce vydá na trasu Praha - Ostrava. Nabídne vozy narvané moderními technologiemi, pohodlnější sedadla, vysokorychlostní bezdrátové připojení k internetu a dobu dojezdu srovnatelnou s Pendolinem. A to vše prý s minimálními náklady a za rozumné ceny, které ale zatím nechce prozradit. Na menších a méně lukrativních tratích ale cestující jeho zlato-černé soupravy hned tak neuvidí.

Novotný si myslí, že právě jeho společnost se na trati uživí i přesto, že do hry vstupuje až jako třetí hráč. „V době, kdy jsme investici podepisovali, jsme věděli, že budeme třetí. Nechtěli jsme jít rychlejší cestou, což by byl secondhand nákup starších vozidel, chtěli jsme si na to počkat a udělat to pořádně,“ říká. Z konkurence strach nemá. Dle vlastních slov je přesvědčen, že nabídne „úroveň služeb vyšší, než jaká je dnes vnímána jako nejvyšší možná“.

Jedna z věcí, kterou přesvědčil investory, jsou moderní švýcarské vozy, které jsou lehké a nejsou taženy lokomotivou. „Lokomotiva je předimenzovaná, stavěná na to, aby utáhla třikrát těžší náklad. Naše vozy mají třetinový výkon a jsou lehčí. Výše poplatku za používání kolejí, což je nejnákladnější položka, se odvíjí právě od hmotnosti soupravy,“ vysvětluje Novotný. Jeho vlaky mohou jet „pouze“ 190 km/h, nejvyšší povolená rychlost na českých tratích je 160 km/h. „Neutratili jsme ani euro navíc za technologii, kterou nevyužijeme,“ dodává.

Za velkou konkurenční výhodu považuje to, že vlaky jsou nízkopodlažní, mají velkorysé prostorové uspořádání, dostatek míst pro invalidy i bezbariérové záchody. Velkou pozornost věnoval Novotný i výběru dodavatele ergonomických sedadel. Slibuje také unikátní koncept vnitřního audiovizuálního kanálu nezávislého na internetu, který cestujícím umožní stahovat data, aniž by byli omezeni například lokalitou, kterou zrovna souprava projíždí.

Leo Express v současnosti vlastní pět souprav, za které zaplatil dohromady kolem 1,5 miliardy korun a se kterými obslouží mezi Prahou a Ostravou 16 spojů denně. K jejich „ustájení“ bude využívat zázemí Českých drah v Bohumíně a v Praze. O nákupu dalších vozů jedná. „Máme seznam tratí, na které chceme postupně nasadit své vozy. Půjdeme od těch komerčně nejlepších až na hranu, kde se to ještě vyplatí,“ řekl Novotný. Druhé město, kam zlato-černý express dorazí, by měly být České Budějovice, vysoko v žebříčku je také Brno, Zlín nebo Olomouc. Novotný ale necouvá ani před regionálními tratěmi. Na nich už chce ale žádat o dotace.

Věří, že s nástupem na trasu Praha - Brno mu pomůže i plánovaná oprava dálnice D1, která by měla začít letos na podzim a trvat deset let. Právě silniční dopravu považuje za většího konkurenta než ostatní železniční dopravce. „Naším úkolem je přesvědčit řidiče, že je hloupé jet dálkovou trasu vlastním automobilem, který ho stojí pětkrát více, kde zažije stresující situace, nemůže odpočívat ani pracovat,“ dodává.

Ani na nedostatek zájemců o práci strojvedoucích si Leo Express stěžovat nemůže. „Ještě než jsme vyhlašovali výběrová řízení, hlásili se nám lidé, kteří chtějí řídit naše vlaky. Máme zhruba osm zájemců na jedno místo,“ tvrdí Novotný.