Dobeš: Počet operačních programů by se měl výrazně snížit

Praha - Operačních programů na evropské dotace je příliš mnoho a jejich počet by se měl ze současných 24 snížit, a to na pět až sedm. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Na regionální úrovni podle Dobeše stačí jeden program. Celý systém by se měl zjednodušit, aby Česko předešlo problémům, jaké má s čerpáním unijních peněz teď. S omezením souhlasí i jihomoravský hejtman a místopředseda ČSSD Michal Hašek. Odmítá ale, aby se slučovaly regionální programy.

„Operačních programů bylo nastaveno příliš mnoho a jejich počet se musí výrazně snížit,“ řekl Dobeš.

Česká republika má v současnosti kvůli nesrovnalostem u evropských dotací problémy s jejich vyplácením. Praha musí nyní zpracovat a zaslat do Bruselu informace a českými úřady provedené audity. V červnu a v červenci vše prozkoumají evropští experti a Evropská komise oznámí další postup.

Obnovení plateb z Bruselu by nemuselo být plošné, podle Dobeše by ale potíže s dotacemi neměly například negativně ovlivnit plán rekonstrukce dálnice D1, což má stát celkem 24 miliard Kč. Ministerstvo je zároveň po obnovení plateb připraveno žádat o dotaci na železniční stavby ve výši 17,2 miliardy korun a o dalších sedm miliard na silniční stavby.

Evropské dotace - operační programy (zdroj: ČT24)

Problémem je pozastavená certifikace u některých programů

U dotačních programů Severozápad, Střední Čechy, Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Doprava a Životní prostředí se ale nyní nedělá ani takzvaná certifikace. V praxi to znamená, že ministerstvo financí ze strany vedení těchto programů kvůli podezřením na různé nesrovnalosti nepřijímá žádosti o proplacení dotací. „Pokud by se nevyřešila certifikace, byl by to obrovský problém,“ dodal Dobeš.

Nechtěl však spekulovat, o kolik by v nejhorší variantě mohla doprava na evropských dotacích přijít. Teď posílá do Bruselu jen projekty, u nichž by certifikace neměla být problém, všechno ostatní chce řešit náhradními projekty. „Jsem stále přesvědčen, že vyčerpáme vše,“ uvedl. I proto připravuje zmíněné náhradní projekty. Mezi ně kromě opravy D1 spadají i dva úseky D3 a další dva úseky D1, ale na Moravě kolem Přerova. „Určitě se budeme velmi vážně bavit o problematice komunikace I/11 mezi Ostravou a Opavou, takzvané Mokré Lazce,“ dodal. Na dotaz, kdy předloží národní plán rozvoje infrastruktury, řekl, že termín je stanoven na březen, duben 2013.

Podle Haška je důležité určit prioritu projektů

Místopředseda ČSSD a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek uvedl, že zástupci vlády a opozice by měli spolu jednat o tom, které dotační projekty mají prioritu.

„Česká republika může přijít o stovky miliard korun. Pojďme najít národní priority, na kterých se dohodneme, a přesvědčíme Brusel, aby ty prostředky do ČR přišly,“ řekl Hašek.

V období let 2007 až 2013 může Česko z Bruselu podle aktuálního kurzu uváděného ministerstvem pro místní rozvoj získat 776,1 miliardy korun. Celkem úřady od roku 2007 proplatily do konce letošního března příjemcům dotací 327 miliard korun.

Auditoři nejprve zamíří na Úřad Regionální rady

Prvním místem, kam v Česku kvůli problémům s dotacemi zamíří auditoři EK, se v pondělí 4. června stane Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad v Ústí nad Labem. V červenci auditoři z Bruselu přijedou prošetřit nakládání s dotacemi také v programech Doprava a Životní prostředí. I v tomto případě zpětně prověří již vykonaný národní audit. Zástupci EK dorazí na ministerstvo životního prostředí a dopravy 9. července, kontrolovat budou do 13. července.

Vydáno pod