Mobilní marketing se rozjíždí ve velkém – díky chytrým telefonům

Praha – Podle průzkumů tráví lidé s mobilem nebo tabletem v ruce až čtvrtinu svého volného času. K tomu je potřeba připočíst téměř neustálé používání těchto přístrojů při práci. Nelze se tedy divit, že se telefony dostaly do hledáčku marketérů a obchodníků a mobilní marketing v posledních dvou letech nabývá na oblibě. Jen v letošním roce by se mělo v mobilní reklamě protočit přes dvě stě milionů korun. Růst odvětví táhne především masivní rozšíření tzv. chytrých telefonů.

Mobilní reklama bombarduje telefony Čechů už dlouho, jenže až v posledních dvou letech se stala zajímavou pro obchodníky i zákazníky. Může za to růst trhu s chytrými telefony, které umí přehrávat videa nebo umožňují přístup na internet. „Víme, že chytré telefony má zhruba 42 procent aktivní internetové populace 15+, což je zhruba 1,5 milionu konkrétních telefonů,“ říká Hana Friedlaenderová, manažerka výzkumu ve společnosti Mediaresearch.

Dříve zatracovaný komunikační kanál se díky tomu proměňuje v dynamicky rostoucí odvětví – marketéři a telefonní operátoři v mobilech spatřují revoluční reklamní médium. Podle sdružení pro internetovou reklamu se v mobilní reklamě už teď točí 150 milionů korun. A v budoucnu to bude ještě víc.

„Trh je tady sice menší a nedělá tak velké projekty – přece jen ve Velké Británii nebo jinde mají ty projekty větší význam. Ale z hlediska penetrace mobilů a osvojování si nových technologií a nových služeb v mobilech jsme srovnatelní se špičkou trhu,“ domnívá se Ladislav Báča, šéf skupiny Ogilvy ČR.

Efektivita mobilní reklamy je vyšší

Inzertní SMS a MMS zprávy nebo třeba reklama v mobilních vyhledávačích patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející typy digitální inzerce. Očekává se u nich více než šedesátiprocentní nárůst ve srovnání s loňskem. Marketéři si chválí především jejich vyšší účinnost na spotřebitele, což je zásadní vlastnost v době, kdy jsou zákazníci zahlceni velkým množstvím různých marketingových sdělení.

„Mobilní marketing má potenciál oslovit lidi. Kdybychom to srovnali s jinými metodami, jako je e-mail marketing, kde se úspěšná response rate pohybuje někde v desetinách, setinách procenta, tak tady nastávají případy, kdy se pohybuje mezi deseti a dvaceti procenty,“ popisuje Báča.

Hodí se hustá síť poboček

Mobilní marketing se ale nehodí pro všechny typy byznysu. Zajímavý je hlavně pro firmy se silnou základnou poboček nebo prodejen: „Mobilní marketing je to, že jdete po ulici, něco chcete, koukáte kolem sebe, co kde můžete koupit, a do telefonu vám přijde zpráva,“ vysvětluje Tomáš Dufek, manažer pro sponzoring a interaktivní partnerství společnosti Telefónica O2. Vhodný příjemce reklamního sdělení bývá vybrán jak na základě toho, kde se v danou chvíli pohybuje a jaká akce se v jeho okolí koná, tak podle jeho sociodemografického profilu (kam patří třeba pohlaví, věk, vzdělání či region).

Marek Skládal z oddělení Media Solutions operátora Vodafone říká, že mobilní marketing je dnes běžný prakticky ve všech odvětvích – ať už se jedná o auto-moto, bankovnictví, rychloobrátkový prodej či elektroniky. Zadavatelé od něj přitom očekávají splnění různých cílů: například růst prodeje, posílení loajality zákazníků či zvýšení povědomí o značce.

V každém z těchto případů jsou operátoři schopni zpracovat plán kampaně na míru pro konkrétní produkt, značku nebo firmu, dodává Dufek. Zároveň ujišťuje, že operátor neposkytuje data o svých klientech třetí straně a pracuje jen s těmi telefonními čísly, jejichž majitelé dali souhlas ke zpracování dat pro marketingové účely.

Přestože mobilní reklama může mít pro lidi informační hodnotu, reklamní zprávy a videa stále představují zejména další způsob, jak se lidem dostat do peněženek a pro spotřebitele mohou být obtěžující. Každý má proto ze zákona možnost se na infolince operátorů a dalších společností z kontaktní databáze vždy odhlásit.

Vít Šoupal, manažer mobilních plateb a reklamy ve společnosti T-Mobile, odhaduje, že v budoucnu se budou mezi mobilními formami reklamy rozvíjet zejména ty, které umožní propojit reklamu s přímou platbou za nabízenou službu. „Už jsme to testovali u cestovního pojištění, které je klientům nabízeno na letišti a mají zároveň možnost si to pojištění prostřednictvím mobilního telefonu koupit,“ dodává.