Bankovní poplatky se Čechům nelíbí

Praha - Češi jsou nespokojeni s výší bankovních poplatků. V porovnání s ostatními státy regionu si na ně stěžují nejvíc, přesto banku mění méně často než například Slováci, Maďaři nebo Rumuni. Naopak ve využívání internetového bankovnictví patří mezi nejprogresivnější v regionu. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte, který má Česká televize k dispozici.

Mnoho lidí není se službami své banky příliš spokojených, ale přesto ji nikdy nevyměnili. Důvod? Je to moc namáhavé. Češi jsou navíc v tomto ohledu z pětice zkoumaných východoevropských zemí společně s Poláky ti vůbec nejkonzervativnější. Lidé v Česku zatím neměli dostatečnou motivaci měnit banky z jednoho prostého důvodu, že banky jim nenabídly dostatečně diferencovanou nabídku služeb a dostatečně osobní přístup, konstatuje ředitel poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte Petr Brich. 

V Maďarsku vyměnila banku či používá dvě a více bank téměř třetina klientů. V případě Česka to je pouhých sedmnáct procent. V Rumunsku banku změnilo dvaačtyřicet procent lidí a na Slovensku dokonce více než polovina.

Zahýbat s bankovním trhem se snaží malé banky, které lákají například na nulové poplatky nebo vyšší úrok na spořicích účtech. Jejich nevýhodou je, že nenabízejí všechny služby - u některých si nevezmete hypotéku, u jiných spotřebitelský úvěr. 

Podle Deloitte si tradiční banky musejí dát na nové hráče pozor. Jen tři ústavy, které na trh přišly loni - Equa Bank, Air Bank a Zuno Bank - zatím získaly dohromady více než sto tisíc klientů. To je však stále méně než setina českého bankovního trhu. 

Jako jedni z nejprogresivnějších se Češi naopak ukázali při využívání internetového bankovnictví. Pro komunikaci s bankou používá nejraději internet čtyřicet dva procent českých klientů. Nejméně je to ze zkoumaných zemí v Rumunsku, tam jsou to pouhá tři procenta.