Seznam.cz loni překonal magickou hranici miliardového zisku

Praha – Tuzemský internetový portál Seznam.cz, jenž je zároveň největší na trhu, zvýšil v loňském roce svůj zisk před zdaněním o čtrnáct procent a překonal tak magickou hranici miliardy korun, když vydělal 1,03 miliardy. Jeho tržby stouply o devatenáct procent na 2,68 miliardy korun. Za růstem tržeb, který byl o čtyři procentní body vyšší než v roce 2010, podle generálního ředitele Pavla Zimy stojí zejména nárůst služby Sklik, která zprostředkovává reklamu založenou na kliknutí.

Služba Sklik, která zprostředkovává reklamu založenou na kliknutí, měla na zisku Seznamu podíl třicet procent, klasická zobrazovaná reklama pak zhruba čtvrtinu, oborové služby jako Sreality.cz či Sauto.cz 25 procent a firemní katalog 20 procent. Výrazný růst zaznamenalo v loňském roce i nové oddělení Business Development, které má na starosti nové obchodní příležitosti. Dařilo se zejména službě Seznam Tip, která nabízí zboží se slevou.   

Sklik by měl být největším tahounem růstu obratu i letos, kdy Seznam.cz počítá se zvýšením tržeb o desetinu. „V roce 2012 začali klienti opět víc koukat na výkon, což je pro nás dobrá zpráva, protože náš poměr cena/výkon vždycky fungoval výborně a dopadli jsme v tomto porovnání se zbytkem trhu nejlépe. Klienti jsou tedy více opatrní a my si to musíme více odpracovat,“ dodal Zima.

Na rozdíl od tržeb by zisk letos růst neměl a měl by zůstat zhruba na loňské úrovni. „Ty peníze navíc chceme investovat do firmy, především do rozvoje nových produktů,“ uvedl Zima. Ze zhruba 250 milionů korun investic podle něj připadne výrazná část na nové vývojáře a produktové manažery, nevyloučil ale ani akvizici. „Rozhlížíme se po trhu. Myslím, že se něco zajímavého najde,“ dodal.   

Firma se letos hodlá věnovat i novým reklamním formátům, jako je video a mobilní reklama. Seznam.cz loni dokoupil zbývající podíl ve videoportálu Stream.cz a do konce roku převrátil ztrátovou službu do černých čísel. Reklamu začne umísťovat i na nový server s videoklipy Mixér.cz. Inzerát se objeví po každém desátém klipu. Mixér je nástupcem služby Stream Music a v současnosti zaznamenává zhruba půl milionu přehraných videí denně. To je zhruba výkonnost jeho předchůdce za měsíc.

Během roku firma převede všech zhruba 7,5 milionu uživatelů na nový e-mail. Službu, která mimo jiné nabídne možnost velkých náhledů dokumentů v přílohách, v současnosti testuje asi padesát tisíc lidí. Převedení všech uživatelů do nové verze bude trvat tři měsíce.   

Rozjíždí se také vlastní vyhledávání Seznamu na zahraničních webech. V současnosti firma indexuje asi čtyři sta milionů stránek ze zahraničí, což je zhruba stejně jako českých stránek. Vedle anglických webů jde například o stránky ve francouzštině, němčině nebo čínštině. Letos se chce více zaměřit na slovenské weby, kde je velká relevance pro české uživatele.