Ve vlastní prospěch jedná až 40 procent zaměstnanců. Na úkor firmy

Praha – Kolem 40 procent českých zaměstnanců nemá problém poškodit své kolegy nebo šéfy, pokud z toho mají vlastní prospěch. Cizí nápady vydávají za vlastní, zneužívají firemní vybavení a klidně se obohatí na úkor firmy. Nelichotivé vlastnosti zaměstnanců vycházejí z průzkumu, který mezi stovkou tisíc lidí provedla firma Zaměstnanci.com.

Téměř polovina zaměstnanců má dnes hranice etiky posunuté a bez problémů využívá firemní kopírku nebo auto pro vlastní potřebu. Řada číšníků pak v restauraci tajně prodává vlastní alkohol. „Vidí, že je plná hospoda, že se pije kořalka. Povolá svého kamaráda, zajeď mi na pumpu, kup mi tam dvě flašky rumu. Do rána je má prodané,“ vysvětluje majitel restaurace Josef Šalša. Nepoctivý číšník si takto může přijít na několik set korun. 

Stejně to pak probíhá třeba s kávou. „Druhá věc je, což je možná ještě horší, že šidí zákazníky. Čepuje pod míru pivo,“ dodává Šalša.

Zneužívají se firemní vozy i mobily

Z restaurací se navíc problém vlastního obohacování přelil i do kanceláří. I tady se teď snaží zaměstnanci majitele co nejvíce ošidit. „Jedna z těch věcí je samozřejmě nevýkon těchto zaměstnanců. Někde může docházet ke zneužívání firemních vozů a telefonů,“ říká kouč Martin Kalenda z Image Lab. 

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)

Chování zaměstnanců se zhoršuje úměrně tomu, jak firmy ve snaze šetřit ruší firemní benefity a zpřísňují pravidla a nařízení. „Čím více na lidi budete tlačit, tím více budou stresovaní a to vytváří podmínky proto, aby tu neetiku využívali častěji,“ přibližuje ředitel Zaměstnanci.com Filip Brodan. 

Neloajální zaměstnanci přitom pro firmu můžou být časovanou bombou. Aby se svému šéfovi pomstili, mohou záměrně lhát, vypouštět o firmě diskrétní informace, případně zneužívat své funkce třeba k braní úplatků.